================================================
Lyhyesti: "Underground" on raisu, fellinimäinen
veijaritaru Jugoslavian lähihistoriasta. Sodan
sirkus, kommunismin teatteri ja elokuvan teon
spektaakkelinen leikki yhdistetään älykkäästi.
Loppua kohden nauru muuttuu irvistykseksi, joka
on pakko niellä: sodan farssisuudessa on eroja.
================================================

Kuinka kuvata tuskallista ja vähemmän
kunniakasta lähihistoriaa siten, että
vieraankin kulttuurin kontekstissa voidaan
nähdä sekä yksittäisten elämien ilo että
yleisen elämän toivottomuus? Miten tehdä
miehityksestä ja sodan telaketjulogiikasta
elokuvaa siten, että katsojan on lähes pakko
tulla lähemmäksi kuvattua maailmaa, eikä
etäännyttää sitä muuhun kulttuuriin kuuluvaksi
ja niveltyväksi tragediaksi?
     Historiaa käsittelevät komitragediat,
joissa oma nauru kauhistuttaa katsojaa, ovat
latteimmillaan kuin elokuvan airasamulin:
irvokkaan naurun herättäjiä ajan kulkua
vääristävissä piirteissään, anakronismissaan.
Esimerkiksi Rauni Molbergin taannoinen "Ystävät,
toverit" oli hivenen tollo, joskin tavallaan
kunniahimoinen yritys näissä komitragedisissa
piirteissään. Mutta parhaimmillaan historiaa
pienestä ja omituisesta vinkkelistä katseleva
komitragedia on niin ajaton ilmestys, että
"Peltirumpu" tai "Underground" tuntuvat yhtä
tuoreilta niin kauan kuin ihmiset rakastavat ja
vihaavat, ylipäänsä.
     "Underground" (1995) on hulppean
sentimentaalinen, räävittömän slaavilainen
käsitellessään kolmiodraaman uhreja läpi
Jugoslavian ylhäältä ohjaillun historian. Se
pystyy ylistämään kuvakielellään niin
rakastavaisten viattomuutta kuin halujensa
voimalla eteenpäin puskevia miehiä ja naisia,
joille politiikka on vain yksi mustan pörssin
muoto. Ehkä se onkin "Undergroundissa"
koskettavinta, että politiikkaan ei liitetä
hivenenkään ylevän koomista, vaan se on alusta
loppuun pelkkää sirkusta, joka ei juurikaan
eroa kriisiaikojen keinottelusta.
     "Undergroundille" on vaikea löytää
vertailukohtaa, miten sen historialle irvaileva
tarina ja tasainen kuvakerronta kohtaavat. Lars
von Trierin "Europessa" oli yritystä
samanlaiseen ajattomuuteen, Euroopan
lähihistorian läpivalaisuun. Jos näkee toisen
Jugoslavian sotahistoriikin, "Vukovarin", pian
"Undergroundin" jälkeen on yhtäältä häpeissään
siitä kaikesta naurusta, johon on purskahtanut
U-leffassa; toisaalta tajuaa kuinka kapea on
dokumenttiotteestaan huolimatta "Vukovarin"
näkymä maansa historiaan.
     Nauru käy syvemmällä kuin luoti, koska
siitä ei voi koskaan täysin toipua. Kaikkein
hurjinta tämän leffan jättämissä tunnelmissa
on itselleni se, kun näin pääroolin
näyttelijättären, Mirjana Jokovicin, aivan
vastakkaisessa mutta täsmälleen samaan
ympäristöön kuuluvassa roolissa, realismia
tavoittelevassa "Vukovar"-leffassa.
"Undergroundin" intohimoinen ja haikeamielinen
Natalija oli "Vukovarissa" pohdiskeleva ja
sodan raiskaama uhri.
     Sarajevosta kotoisin olevan Emir
Kusturican elokuvat ovat olleet aina komeita
fantasian ja toden sekoituksia ("Mustalaisten
aika" [1989]", Arizona Dream" [1993]), mutta
myös surun ja riemun poliittisesti äkkivääriä
yhdistelmiä. Suomalaisille tutuin Kusturica
lienee "Isä on työmatkalla"-elokuvasta (1985),
joka taittiin nähdä jo telkassakin. Sen
isäpääroolissa oli Miki Manojlovic, joka on myös
"Undergroundin" toisessa miespääroolissa.
     Jotain olennaista Kusturican elokuvien
luonteesta kertonevat myös nämä häneen itseensä
liitetyt anekdootit (peräisin IMD:sta):

"In 1993, he challenged Vojislav Seselj, leader
of Serbia's ultranationalist movement, to a
duel. He suggested that it should be in the
ultheart of Belgrade, at high noon (!), with
any weapon Mr. Seselj chooses. Vojislav Seselj
refused this offer saying that he "didn't want
to be accused of a murder of an artist". In
1995. Kusturica knocked down (during the FEST -
Belgrade's International Film Festival) Mr.
Nebojsa Pajkic, leader of New Serbian Right
Intmovement. Symbolicaly enough, Mrs. Pajkic
tried to protect her husband by hitting
Kusturica with the small bag, a present from
Radovan Karadzic, leader of Bosnian Serbs."

--
Tämä on leffa-arkistoni 200. kritiikki,
kirjoitettu Turussa 8.4.1997.

M.G. Soikkeli

Soikkelin elokuva-arkisto