==========================================================================
Lyhyesti: "Kerran sotureita" on taitavasti tehtyä sosiaalipornoa, jota en 
voi suositella kuin multikulttuurisesta umpikujasta kiinnostuneille. Yli 
20 kansainvälistä palkintoa saanut leffa on kamala esimerkki väkivallan
estetisoinnin kasvavasta kiinnostuksesta ja eräänlaisen "maailmanelokuvan" 
helppoudesta. Romaanisovituksenakin filmi on keskeneräinen.
==========================================================================

"Kerran sotureita" on kuvaus Uuden-Seelannin alaluokkaa edustavasta 
perheestä, jossa risteää useampi rotu ja kulttuuri. Leffan kuvaama 
helvetti on naturalistisinta perheväkivaltaa mitä muistan nähneeni, 
mutta myös etninen aines maorien nykypäivästä on kiinnostavasti, 
joskin aina liian niukasti, esillä.
	Kun "Kerran sotureita" alkaa, tulee fiilis, että tämä on tasan 
sellainen elokuva jota tulen rakastamaan: rähjäisessä maisemassa 
rujon kauniita ihmisiä, helteisen kiimaista ilmapiiriä näppäilevää 
sähkökitaraa, koko urbaanin alakulttuurin rockikoneista tuttu rappion 
glamour, jossa tatuoidut häiskät panevat keittiönpöydällä nyrkin- ja
tuulenpieksemiä vaimojaan. Vielä jonkin matkaa leffassa jaksaa 
kiinnostaa sen lohduton maailmankuva ja totaalinen yhteiskunnallisen 
ahdingon luonnollistaminen, sulkeminen omaan tiskirätti&nyrkki-
naturalismiinsa. Kiinnostaa mihin tämä leffa päätyy, vai onko se 
pelkkää taitavasti kuvattua sosiaalipornoa.
	No, ei ihan pelkkää. Leffa päättyy hienoon tarinan kokoamaan 
tulkintaan eletystä perhehelvetistä ja näyttää katsojalle sen mikä 
hänen olisi pitänyt jo tajuta: mitä on todellinen soturi, mikä on 
henkisen voiman ero orjien mulattijälkeläisessä Jakessa ja hänen 
maorivaimossaan Bethissä. "Her only chance for the future is to 
embrace the power from her past", kuuluu leffan mainosmotto. Sopii 
kuitenkin kysyä millaiselle yleisölle tämä leffa on suunnattu, ja miksi 
sen on täytynyt pukea tärkeä sanomansa niin svengaavaan ja 
kuvankauniiseen muotoon? En tarkoita, että sosiaalisen elämän 
lantalaa pitäisi kuvata kurjimmalla kalustolla ja vesurilla editoiden, 
jotta sisältö säilyttäisi "aitoutensa". Painotan vaan, että leffan 
kansainvälinen suosio johtuu vähintään yhtä paljon etnisesti 
erikoisesta materiaalista kuin urbaanin väkivallan ja heimokulttuurin 
stigmojen yhdistämisestä rockhenkiseksi survival-tarinaksi. "Kerran 
sotureita" on olevinaan osakulttuurin uskontunnustus, mutta ei se ole 
kummempi väkivallan muka-kriittinen maiskuttelu kuin vaikkapa 
"Syntyneet tappajiksi". Ei mikään yllätys, että leffan ohjaaja Lee 
Tamahori on kotimaassaan ehtinyt tehdä pitkän sarjan mainoksia 
ennen ensimmäistä kokopitkäänsä.
	Päärooleissa heiluvat Rena Owen ja Temuera Morrison ovat 
loistavia näyttelijöitä, jotka menevät niin täysillä rooleihinsa että 
hirvittää. Hyvällä tarkoituksella, varmasti. Mutta mille yleisölle?
	Alan Duffin romaani, joka on leffan pohjana, on kuulemma 
perusteellisempi ja perustelevampi, eikä silti häviä naturalismissaan 
elokuvalle. Kirja on saatavissa myös suomeksi, Likeltä.

--
mg "kerran sivari" soikkeli


Soikkelin elokuva-arkisto