======================================================
Lyhyesti: "Lost in space" on scifi-lavasteisiin 
sijoitettu perheleffa, kokemuksena yhtä etäinen kuin 
meteorisade pilvien takana: paljon hienoa materiaalia 
palaa hukkaan. Aineksissa olisi raketti- ja aikamatkaa, 
mutta isätrauma on avaruuden musta aukko, joka 
nielee kaiken älyllisen. William Hurt -damagearvot!
======================================================


Jo trailereista päätellen "Lost in space" (1998) on 
aivan välttämätön jokaiselle scifistisiä päiväunia 
näkevälle. Lavasteet ovat tyylikäs yhdistelmä 1960- 
ja 90-lukujen kuvitelmia siitä, mihin kodintekniikka 
yltää, mukaan lukien hauska rannevideo. Efekteissä 
on keskitytty sirpaleista rakentuviin voimakenttiin, 
tieteellisellä tutkimusmatkalla olennaiseen (???) 
aseteknologiaan, ja "Starship troopersista" heikolla 
konevoimalla lainattuihin kahdeksanraajaisiin 
vaginoihin. Siis selvästi jenkkiperheleffan tavaraa.

Tarinaltaan "Lost in space" on sellainen lastenleffa, 
jollaisia aikuiset tekevät toisilleen pyrkiessään 
sijoittamaan perhemetriikan yhteiskunnalliselta 
todellisuudelta suojattuun vakuumiin. Nykyajan 
perhettä kun ei pystytä kokoamaan uskottavasti 
sisäisistä syistä, niin sitten ulkoisen uhan alla. Tällä 
kertaa uhkana on rahanahne pahis, jonka ilkeilyssä 
logiikka kuitenkin heittää milloin tahansa leffan 
tunnelma uhkaa koveta nappulasarjan kiltteilystä edes 
K-10 -sarjaan. 

Elokuvan keskushahmo on kylläkin todiste siitä, että 
kymmenvuotias kakara tuntee ja hallitsee jo Doom-
enginellä tuotetut tilanteet. "Lost in space" on 
eräänlainen "Yksin kotona 2000", paitsi että se on 
tylsempi ja naiviimpi kuin alkuperäisleffat, ja sen 
sympaattiseksi tarkoitettu, mekanosarjallaan 
askarteleva kakara on äärettömästi ärsyttävämpi 
kuin edes Macaulay Culkin. Tässäpä siis leffa jota on 
niin helppo inhota, että sen muutamat komeat 
avaruusvisiot, etenkin alkupuolen villi taistelukohtaus, 
unohtuvat nopeasti. 

Scifi-leffoja kalliine efekteineen ei  näköjään 
uskalleta tehdä muutoin kuin etäisesti tutulle 
konseptille (esim. vanhalle tv-sarjalle) ja 
keskimääräinen 12-vuotias kuluttaja mielessä - 
kuitenkin esimerkiksi Bristolin matineanäytöksen 
keski-ikä oli varmasti yli kahdenkymmenen. 
Toisekseen scifiä ei ainakaan Hollywood uskalla 
tuottaa ilman runsaita efektejä ja hyvin 
mustavalkoista yhteiskunnallista asetelmaa. "Lost in 
space" -leffassa on ekologisen viitekehyksen lisäksi 
taustalla suoraan vihjailtu Länsi-Itä -ottelu, toteaahan 
leffan sankari jotain siitä, että heidät kuitataan 
terroristijengissä "lännen piruina". 

Matkan varrella sekä ekologian että demokratian 
ihanteet tietenkin unohtuvat, mutta mitäs niistä, 
kunhan perhe pysyy kasassa.

Kävin kirjakaupassa tutkailemassa, selviäisikö "Lost 
in space - matkalla avaruuteen"-romaanista lisää 
vihjeitä taakse jäävän Maan politiikasta, mutta 
kyllä kirja on yhtä niukka henkilökuviltaan kuin 
elokuva. Tai ainakaan minun mielikuvani perheen 
äidistä ei syvene sillä, että häneltä paljastetaan 
seuraavanlainen ajatus: "Miksiköhän ihmisellä ei ole 
koskaan hiusneulaa, silloin kun hän tarvitsee 
sellaista?"

Niin, miksiköhän avaruuslaiva Jupiter 2:sta puuttuu 
moni ihmiselle hyödyllinen vimpain, kuten hiusneula? 
Tai jääkaappi? Tai kirjahylly? Varmaankin siitä 
syystä, että tämä avaruusmatka on vain nimellisesti 
kokoperheen robinsonadi, ja käytännössä 
akateemisten punaniskojen sunnuntaitrippi Nintendo-
maailmaan. Leffan ainoa persoonallinen olento on 
pahikseksi tyypitelty tohtori Smith, jonka esittämiseen 
Gary Oldman kiltisti uhraa parhaat maneerinsa.

Kaikesta edellä murehdista huolimatta "Lost in space" 
-leffan tekijöiden täydellistä ajatuksettomuutta 
kuvastaa parhaiten se, että hellyttävyyspisteitä 
yritetään kerätä Blarp-nimisellä tamagotchilla, joka 
pyörittelee silmiään elävien näyttelijöiden 
hyppysissä. Yhtä sujuva yhdistelmä kuin olisivat 
pistäneet Repe Sorsan siihen Oldmanin 
vastanäyttelijäksi.

"This mission sucks!"  - Älä maksa leffalippua vaan 
piipahda teatteriin juuri kun edellisen näytöksen 
katsojat purkautuvat ulos, leffassa on nimittäin 
harvinaisen tyylikkäät lopputekstit.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 16.11.1998

Soikkelin elokuva-arkisto