======================================================================
Lyhyesti: "Naisen muotokuva" on kuivakas pukudraama, jonka 
tekijät eivät ole ajatelleet katsojia vaan näyttävyyttä. 
Viktoriaaniselle kosiojuonelle uskollinen romaanifilmatisointi 
on tuskallisen kirjallinen, suoranainen floppi ohjaaja Campionilta.
Tervantahmeaa dramatiikkaa, en suosittele pahimmalle vihanaisellekaan.
======================================================================


          "Rakastan vallihautoja"


"Naisen muotokuvassa" rakastetaan pitkään ja tunteellisesti 
milloin mitäkin. Ylisensuelli tunnelma on varmasti Henry Jamesin 
kirjan mukainen ajankuva, mutta kuvaan komennetut henkilöt eivät 
ala elää edes liioitellun romanttisina hahmoina - saati 
myötäelettävinä edes niille, jotka ovat selvinneet 
täysinoppineina Jane Austen -boomista. 
     "Naisen muotokuva" on yksi tylsimmistä elokuvakokemuksista.
Ensimmäisen tunnin ajan onnistuin nukahtelemaan, toisen tunnin 
aikana aloin miettiä työhuoneeni uutta sisustusta ja tuli 
hirvittävän ikävä James Ivoryn tai Peter Greenawayn historiallisia
elokuvia, jotka mahdollistavat hitaimmillaankin lumoutumisen 
kadonneesta aikakaudesta. "Naisen muotokuva" on niin 
sofistikoitunut ja kiiltokuvamainen sovellutus kiinalaisesta
kidutuksesta, että vasta kolmannen tunnin aikana alkaa
tosissaan vihaamaan elokuvan tekijöitä: kuinka on mahdollista 
että he eivät ole itse nähneet elokuvansa hengettömyyttä? 
keiden he luulevat viehättyvän tällaisesta 1800-lukua 
koruilevasta filmistä - vai yrittävätkö he suorittaa 
kulttuurihistorian approbaturia elokuvan muodossa? 
"Naisen muotokuva" ei ole enää katsomis- vaan 
jonotuskokemus odotellessa muutamia timanttisia skenaarioita,
joissa kaikki on taideteoksen lailla kohdallaan ja liikkumatta.
Mutta se ei riitä elokuvaksi!
     Kaikki tähänastiset Jane Campionin elokuvat ovat olleet
koskettavia elämyksiä, joskin tyyli on muuttunut ulkokultaisemmaksi
ja konventionaalisemmaksi (vars. "Pianossa") filmi 
filmiltä. "Naisen muotokuva" on tämän "kehityksen" lopputulos, elokuva,
jolla Campion pyrkii lunastamaan paikkansa suurten ohjaajien joukossa. 
"Naisen muotokuva" on tarkasti tehtyä elokuvaa, jossa mikään ei elä;
se on lähtökohdistaan oscar-lujasti kiinnipitävää kuvataidetta,
jonka dialogi on valmiiksi kuollutta, paperin makuista.
Henkilöhahmot kyllä puhuvat paljon siitä miten älykkäinä tai
hienostuneina he pitävät toisiaan, mutta mikään heidän 
toiminnassaan ei herätä eloon dialogin heittämiä ajatuksia.
     Päähenkilöä esittävälle Nicole Kidmanille leffa on 
arvattavasti samanlainen mahdollisuus päästä "oikeiden" 
ja isojen luonnenäyttelijöiden kastiin kuin Campionin 
koetus kilpailla Martin Scorsesen "Viattomuuden ajan" 
(1993) kanssa. Kovin kalpeaksi jäävät molemmat koetukset.
Kidman sopii paremmin viktoriaanisen ajan kalpeaksi 
seurapiirineidoksi kuin Michelle Pfeiffer "Viattomuuden
ajassa", mutta hahmo on ohuempi kuin edes pienimmälle 
sivuosalle suotu jossain James Ivoryn historiallisessa elokuvassa.
     Kidman on ollut viime vuosina hyvin työllistetty 
näyttelijä ja hänen edellinen luonneroolinsa Gus van 
Santin "To die for"-leffassa oli niin herkullinen, 
että tämän Campionin leffan odotti toimivan vähintäänkin
näyttelijän varassa - vaan päinvastoin käy, paljoa mitään 
mitättömämpää ei voi odottaa myöskään Kidmanin seuraavalta 
suurelta roolilta Kubrickin tulevassa "Eyes wide shut"
-leffassa (jossa hän pääsee jälleen keikistelemään 
Tom Cruisen kanssa).
     John Malkovich ja Barbara Hershey Campionin leffan 
ilkimyksinä ovat tuhdimpaa näyttelijätyötä, mutta hekin
joutuvat esiintymään jotenkin varovaisessa rekisterissä,
ei näyttämöllisessä tilassa vaan dialogin onttoa tunnetta 
kiertävissä sanoissa.
     "Naisen muotokuvaa" tulee väistämättä verranneeksi
etenkin Ivoryn "Hotelli Firenzessä"-elokuvaan, koska 
tässäkin monet kohtauksista sijoittuvat viime vuosisadan
lopun Firenzeen ja keskeisellä sijalla on hitaasti ratkeava
romanssi. Ivoryn elokuvaan verrattuna Campionin toteutus on
kuin kiertokäynti taidemuseossa kuurosokean esteetikon
opastamana: sinun täytyy vain uskoa ulkoa opitun koreuteen!
     Campionin aiemmista elokuvista tuttu, kuvakulmilla 
velmuileva ja rehevillä näyttelijävalinnoilla iloitteleva
kerronta on kokonaan poissa, ja jäljellä on muutama 
surrealistinen viite siitä, millaisen leffan 10 vuoden
takainen Campion olisi voinut ohjata.
     Kaikkiaan "Naisen muotokuva" on niin eloton elokuva,
että sen jälkeen tulee juuri niin vihaiseksi kuin tästäkin
vuodatuksesta voinee päätellä. Ainoa ilo tällaisesta 
leffakuluttajan huijauksesta on se, että tulee katsoneeksi
kriittisemmin myös tässä joulun tienoilla tulevia 
Campionin aiempia elokuvia. Kunpa Campionkin näkisi 
ne ja muistaisi mitä osaa.

--
M.G. Soikkeli

Soikkelin elokuva-arkisto