==================================================================
Lyhyesti: "Postman" on elokuvana kehno, mutta ilmiönä kiinnostava 
sekoitus apokalyptiaa, westerniä ja pateettisinta patriotismia mitä 
USA:n tuotemerkkinä exportataan; pahimpana K. Costner-kojootti. 
Plussana kauniita maisemia ja kolme tuntia polveilevaa tarinaa.
==================================================================



Vaikka "message" ja "messias" kuulostavat sanoilta, joilla olisi 
yhteinen alkuperä, ei niillä sitä ainakaan englannissa ole. Joka 
tapauksessa messiaat ovat olleet nimenomaan sanantuojia, 
profetoijia, yhtä kauan kuin on ollut tarinoita, joissa viestintuojat 
tekevät sankarillisia tekoja; mukaanlukien jumalten 
sanansaattajat. Viestintuoja on kertomuksen se elementti, jossa 
käy ilmi yhteiskunnan sisäinen yhtenäisyys ja ulkoinen integraatio 
muuhun sivilisaatioon. 

Näin internetin kaudella sellaisia kertomuksia on 
opettavaista muistella. Maailma ilman viestintuojia on maailma 
ilman infrastruktuuria: apokalyptian maailma, johon 
maailmanlopun ratsastajat ovat aukaisseet viimeisten viestien 
viimeiset sinetit. Niinpä scifistinen elokuva apokalyptiaa 
seuraavasta yhteiskunnasta ja sen verkostoitumisesta 
heppaetanapostin avulla on loistava idea, ja sitä 
mielikuvituksekkaammaksi visiot käyvät, kun postpostmoderni 
viestiverkosto vertautuu esimoderniin: "Postman - tulevaisuuden
sanansaattaja" -elokuvan (1997) tapauksessa Villin Lännen 
ylittäneeseen Pony Express -verkostoon (1860-61). En ole 
lukenut David Brinin romaania, johon "Postman" pohjautuu,
mutta westernin ja Shakespearen kuningasdraamojen ja 
postimiessankaruuden villi yhdistelmä kuulostaa rohkealt
 erilaisten mytologioiden yhdistelmältä.

Elokuvaan päästessä loppuu niin villiys kuin 
mielikuvituskin - ja kyvykkyys yhdistellä erilaisia aineksia. 
"Postman" on elokuvana niin keskinkertainen kuin ammattitaitoa 
ja dollareita tuhlaava scifi-leffa voi olla: latteaa dialogia, 
keskeneräisiä päähenkilöitä ja mukana raahautuva 
sivuhenkilöiden kaarti, kuvien ja musiikin paisuttelua, sekä 
hymisteleviä Valitut Palat -kohtauksia pienen ihmisen 
sankaruudesta suuremman idean asialla. Pelastajaa odottava 
"kunnon väki" pukeutuu tyylikkääseen uusköyhä-lookiin ja 
ilkimysten armeija kouluttaa ratsastajiaan designhölkässä. 
Strangers in a strange world? Kirsikkana lätsähtäneen kakun 
huipulla on yhteen sivuosaan värvätty virnistelevä 
rockmuusikko, Tom Petty.

Tämän latteudesta alkavan ja tolkuttomuuteen yltävän 
sankarieepoksen on ohjannut ja itsellään pääosittanut Kevin 
Costner, joka olisi valmis maksamaan mitä tahansa tehdäkseen 
tähtilipusta oman brandinsa. Vaikka "Postman" sisältää paikoin 
hyvääkin ironiaa sankaruudesta, se on monissa kohtauksissa niin 
tanakkaa tähtilippupropagandaa, että leffa tuskin pyörii syvän 
Etelän osavaltioissa; myös jotkut "Postmanin" joukkokohtaukset 
ovat yllättävän rohkeita analogioita sisällissodan rintamiin. 
Kuitenkaan leffaa ei voi suositella sotaelokuvien - komeista 
joukkokohtauksista huolimatta - tai toimintaelokuvien ystäville, 
sillä varsinaista aseellista toimintaa leffassa on niukasti, ja 
kyseiset kohtaukset on harsittu kollektiivin kokemuksista. 
"Postmanin" useimmissa kohtauksissa on nimittäin runsaasti 
väkeä, mutta Costner istuu siihen joukkoon vain harvoin; 
loppujen lopuksi K. Costner ei ole juurikaan rennompi esiintyjä 
tai luonteikkaampi replikoija kuin vaikkapa S. Stallone.

"Postman" on perinteinen western sikäli, että se on 
pikkukaupunkien sankaritarina. Kukaan ei viljele maata, sillä 
vuoden 2013 maailmassa fasistisen järjestelmän on luonut 
punaniska, jonka nimissä sitten ex-kopiokonemyyjä levittää omaa 
sotilaskomentoaan sisämaan laaksoihin. Ja kyllähän sellainen 
yhteiskunta hirveältä näyttää, jossa Asterix-latinan sitaatteja 
pudotteleva myyntimies pakottaa uskomaan sarasvuolaiseen 
maailmajärjestykseen - mutta kovin korkeita ei voi ajatella 
myöskään niistä pikkukaupungeista, joiden pressaksi kelpaa 
rumpali ja pelastajaksi salaperäinen Postimies. Ydintalvesta 
näyttävät selviävän parhaiten ne taajamat, jotka säilyttävät 
tunnelmavalaistuksen, hyvät kitarat, ja sperman laadusta 
kiinnostuneet työläisnaiset. Vallankumouksellista? No, 
päivänpaisteessa kimaltelevat konetuliaseet ja ratsujoukot 
täyttävät kyllä jotain revolutsioonin estetiikkaa, mutta kertomus 
ei koskaan yllä yhtä korkealle kuin jotkut kuvakulmat.

"Postmanin" kunniaksi on sanottava, että se soveltaa 
madmax-konseptia yhtä pitkälle kuin Costnerin edellinen scifi-
vetoinen elokuva, "Waterworld" (1996). Kamera liikkuu jälleen 
laajoissa, koskemattoman näköisissä maisemissa, ja tarinassa 
riittää käänteitä kokoillan istuntoon. Muuten ei olekaan mitään 
syytä katsoa tätä postitoimistojuttua teatterissa, vaan videon 
ääressä voi vaikka lyödä kaveriporukassa vetoa kuinka typerään 
loppuhuipennukseen tämä elokuva päättyy. Voin pistää oman 
hattuni vetoa, että leffan finaali vie voiton kaikista arvauksista - 
niin käsittämättömän lattea se on, että leffan krediiteistä voi 
selata kytkentöjä Jehovan Todistajien julkaisutoimintaan.

--
M.G. Soikkeli

Soikkelin elokuva-arkisto