==================================================================
Lyhyesti: "Pret-a-Porter" on hillitty, ylipitkä eepos muodin 
maailmasta, samassa ilkeilevässä hengessä kuin muutkin Robert 
Altmanin ohjaamat ikonien pöllytykset. Se on eräänlainen "Short 
cuts" ranskalaisittain:laaja henkilögalleria, runsaasti sivujuonia
ja metafiktiota, dokumentin ja draaman cocktail. Leffa on kaik-
kea muuta kuin syvällinen, mutta monin paikoin väsyttävä, liian 
hurmioitunut harmittomuudestaan. Ei saappaissa viihtyville.
==================================================================

Robert Altman särkee elokuvillaan valtakulttuurin ikoneita, 
kiskoo ne osaksi arkista maailmaa. Murtotyössään Altman 
käyttää dokumentaarista kuvaamistapaa - kameran takana ja 
leikkauspöydän ääressä - fiktion välittämiseen. Tähän 
liittyy Altmanin taipumus ohjata elokuvaan muutamia 
äärimmäisyksiin tyypiteltyjä hahmoja, joita hieman 
realistisemmat hahmot joutuvat sietämään. Kenties myös 
hänen elokuviensa näyttelijävalinnat tekevät osuutensa fiktion 
ja lajityypin rajojen hämärtymiseen, kun mainstreamin tähdet 
eivät koskaan ole totutulla paikallaan ja kun käsivaralla 
haahuileva kamera poimii yleiskuvana heidän olemuksensa 
puoleksi sekunniksi, eikä tarkennu ja lujitu kymmenen sekunnin 
lähikuviin.
	Esimerkiksi "M*A*S*H" oli sekoitus sotadokumenttia ja 
sairaalamelodraamaa, jossa Altman suorasukaisella tavallaan 
yhdisti kahden erilaisen miljöön mustan huumorin. Altmanin 
versio "Pitkistä jäähyväisistä" oli vitsailua sille 
kovaksikeitetylle, eräänlaisen myyttisen realismin huumorille 
mitä lukijakunta oli tietämättään oppinut palvomaan 
Chandlerin kirjoissa ja niiden filmatisoinneissa. Altmanin dekkari 
teki näkyväksi ne ikoniset merkit, jotka olivat häilyneet Philip 
Marlowen myyttisen hahmon ympärillä: mielipuolisen armoton ja 
jäykkä moraalitaju, sukupuolinen kylmyys yhdistyneenä 
romanttiseen maailmankatsomukseen, drop-out'in täydellinen 
piittaamattomuus väkivallasta ja fyysisestä ja järjestyksestä.
	Kun Altman "Pret-a-Porter" -elokuvassa käy kiinni 
muotimaailmaan, on hänen välttämätöntä penkoa nurin 
kaikki vaatteihin perustuvan erottelun myytit. "Pret-a-Porter" 
levittäytyy lopulta laveaksi tutkimukseksi siitä kaikesta mitä 
merkitsemisen tapoja vaatteiden käyttöön liittyy: 
ristiinpukeutuminen, valepukeutuminen, univormun käyttö tai 
vaatteiden tunnusmerkit rikoksessa, vaatteiden vaihtaminen 
identiteetin muuttamiseksi, transvetismi, ja jopa strip-tease. 
	70-vuotiaan Altmanin ohjauksessa strippauksesta huolehtii 
61-vuotias Sophia Loren, jossa on yhä enemmän seksuaalista 
karismaa kuin 28-vuotiaassa Julia Robertsissa. Edellinen esittää 
elokuvassa arvokkaan arkisen rakkausdraaman Marcello 
Mastroiannin kanssa, jälkimmäinen peuhaa koko filmin ajan 
ilman vaatteita Tim Robbinsin kanssa. Edellisten sivujuoni on 
Altmanin kevythenkistä tulkintaa italialaiselokuvista, eritoten 
Fellinin "Naisten kaupungista" (sillä muodin vyöryn aikaan Pariisi 
näyttäytyy naisille omistautuneena kaupunkina) ja de Sican 
"Eilen, tänään, huomenna"-elokuvasta, josta tuo strippaus-
kohtaus on kuulemma uusinta: Marcello ja Sophia 31 vuotta 
myöhemmin. Myös Altmanin toissaedellisessä elokuvassa, 
"Player'issa", vertailukohtaa haettiin de Sicalta 
("Polkupyörävarkaasta").
	Että Julia Roberts pistetään rooliin, jossa hän 
muotimaailman omassa elokuvassa joutuu olemaan enimmän 
aikaa ilman vaatteita - mutta ei, vieläkään hän ei paljasta 
itseään nännikarvan vertaa, vaan on peitetty lakanaan milloin ei 
kylpytakkiin - on Altmanin vitsailua Robertsin tähti-imagolle.
"Pretty womanista" alkaen Robertsin rooli on ollut vetää 
katsomoon naisia, joita kiinnostaa kuinka monta vaatekertaa 
Roberts tällä kertaa käy lävitse. "Pret-a-Porter" sisältää 
muitakin samanlaisia intertekstuaalisia, vai pitäsikö sanoa 
intertekstiilisiä vitsejä näyttelijöiden ja julkisuuden taakse. 
Jotkut näistä vitseistä ovat käsittämättömän tylsiä, etenkin 
kun Kim Basingerin kaltainen tahallinen bimborooli on elokuvan 
keskeinen sisäiskertojahahmo. Myös Forest Whitaker 
homodesignerina on halpa leikkaus "Crying game'n" suuntaan. 
	Jotkut näyttelijävalinnoista ovat yksinkertaisesti kehnoja 
yrityksiä rikkoa katsojan odotuksia, esimerkiksi Danny Aiellon 
hahmo. Kyllä se alkaa rasittaa elokuvan draamallisuutta, että 
pienissäkin rooleissa on mukana sellaisia tähtiä kuten Lauren 
Bacall, koska erityisen tutun näyttelijän kohdalla draamaa 
väistämättä tulkitsee myös tähden imagosta käsin. Mutta 
tällaiseen katsojan rasittamiseen Altman on määrätietoisesti 
pyrkinyt viimeisillä filmeillään, ja ehkä tulos on enimmäkseen 
hyvä: katsoja pakotetaan palaamaan sille katsomisen tasolle jossa 
kertova elokuva sittenkin on oma suljettu fiktiomaailmansa.
	Näen "Pret-a-Porterin" (suom. valmisvaate) myös Altmanin 
määrätietoisimmaksi yksityisen ja julkisen rajaa käsitteleväksi 
elokuvaksi, jossa huomio on koko ajan vain ja ainoastaan sillä 
äärimmäisen ohuella rajalla missä ihmisen habitus kulkee: 
kaikki tulkintamme toisista ihmisistä lähtevät liikkeelle 
kankaan paksuisista merkeistä. Vaikkei muodista ja Voguesta 
piittaisi tuon taivaallista, niin kyllä aihe alkaa kiinnostamaan 
viimeistään siinä vaiheessa, kun edellisenä yönä on yökerhon 
ovelta käännytetty "kun tuolla viimeisellä herralla ei ole oikein 
asianmukaiset vaatteet". Revi siinä sitten tulkintahoususi.
	Tuskin Altman mitään Bourdieu'tä on lähtenyt lukemaan 
- vaikkei sekään yllättäisi. Mutta Altman käsittelee 
huolellisesti erikseen habitukseen liittyvät tuotteet (vaatteet), 
käytänteet (kaikki vaatteiden produktioon ja reproduktioon ja 
käyttöön liittyvät toimet) ja arvostelut, joilla tuotteet ja 
käytänteet muutetaan toisiaan erottaviksi merkeiksi (vaatteet 
muotina). Distinktioteoriassaan Pierre Bourdieu on selittänyt, että 
puhuttaessa jonkin yhteiskuntaryhmän habituksesta tuodaan 
samalla esille se perimmäinen periaate, jolla heihin liitettävät 
ominaisuudet ja arvostelmat syntyvät. Tätä perimmäistä 
periaatetta, yksityisestä yleiseen tapahtuvaa tulkintatapaa, 
Altman etsi "Player"-elokuvassa Hollwoodin tähtitarhasta, ja nyt 
Pariisin muotikeskuksesta.
	Bourdieun mukaan habitus ei ole mitään stabiilia 
symbolista ainesta, vaan suhde kahden kulttuurisen kyvyn 
välillä: kyvyn tuottaa luokiteltavia käytänteitä ja tuotteita, ja 
kyvyn erottaa ja arvostaa näitä käytänteitä ja tuotteita. 
Kuvatessaan muotimaailman keskusta Altman toistuvasti 
kiinnittää huomion siihen miten eri taustoista tulevilla ihmisillä 
on erilainen kyky tuottaa ja toisilla erilainen kyky arvostaa näitä 
habitukseen liittyviä vaatteiden merkkejä. Altmanin moraali on 
sen puolella, jolla on kyky näihin molempiin ja joka siten 
labyrinttimaisten koodausten keskellä edustaa "luonnollista" 
suhdetta habitukseen. 
	"Pret-a-Porter"-elokuvassa tällaista hahmoa saa edustaa 
muotisuunnittelija, jolle vaatteet itsessään ovat tärkeitä - 
vaikka Altman ei mitenkään selitä mikä tämän ihmisen 
sisäisessä maailmassa tekee hänestä niin "luonnollisen". 
"Player"-elokuvassa oli vastaava esikuvallinen hahmo, siinäkin 
nainen, jonka kautta paljastui aidon ja spontaanin ero 
keinotekoisesta ja laskelmoidusta. Onneksi Altman vie 
määrätietoisesti pohjan kaikelta saarnaavuudelta ja antaa 
julistavien osuuksien jälkeen tilaa aina huumorille ja uusille 
ikoneille.
	Elokuvan loppuhuipennus on niin kaunis, että paljon antaa 
antaaksi aiemmalle laahaukselle ja tyhmälle tapahtumakomiikalle 
koiranpaskoineen. Lopussa Altman osoittaa, että vaatemerkkien 
tekijä onkin muiden merkkijärjestelmien purkaja, de-signer!

--

				"perhonen yksin
				lentää yli pellon ja
				hänen varjonsa"	
								-basho-

Soikkelin elokuva-arkisto