========================================================
Lyhyesti: "Rakkautta ennen aamua" on Yhden Yön tarina
niille, jotka ovat jääneet X-wing-generaation ja ex-
sukupolven väliin, eivätkä monista yrityksistä huolimatta
kadottaneet sieluaan Inter-Rail-retkillä. Se on sinkkuja
viinissä ja dialogin vahvoilla langoilla kuivuvaa 
erotiikkaa, eikä missään määrin opettavainen,
vaan varoen hyvästelevä. Kevytromanssi kansainvälisesti.
========================================================

"Rakkautta ennen aamua" on sikäli kuluneen vuoden paras 
elokuvakokemus, että se ei kertaakaan pettänyt 
tunnelmassaan, ei flopannut yhdelläkään halvalla 
ratkaisulla, vaan onnistui kytkemään satunnaisenkin
kohtauksen osaksi käsikirjoitustaan - tai sitten se 
onnistui luomaan illuusionsa juuri näyttelijöiden
spontaanisuuden avulla. Ethan Hawke ja Julie Delpy
eivät ole parhaat mahdolliset valinnat edustamaan
hilpeän arroganttia jenkkiä ja napakan sensuellia 
ranskatarta, mutta he ovat niin raikkaita kuin juuri
aamujunasta nousseet, että heille antaa anteeksi mitä
tahansa ja vielä ihokkaan yltään. "Rakkautta ennen 
aamua" on rakastettava elokuva. Se on pieni tarina 
pienin elein ja peräti levoton leikkaukseltaan, 
mutta sen muistaa vuosikymmentenkin kuluttua, jep,
koska siinä tunnistaa paljon sellaista 
mitä elämän helpoimmista vastoinkäymisistä uneksitaan.
	Tämänkin romanssin viehätys on tasan siinä,
että se ei suinkaan kerro rakkaudesta, vaan rakkauden
mahdollisuudesta. Ja harvassa leffassa on onnistuttu niin
harkitusti ja kauniisti kiertämään sitä mahdollisuutta mitä
sukupuolinen tasapaino voisi olla ja pysyttelemään kuitenkin
ihan sen utopian tuntumassa mitä rakkaudeksi kutsutaan.
	Eräs parhaista elokuvaromanssien tulkinnoista on
Rob Lapsleyn ja Michael Westlaken artikkeli "From Casablanca
to Pretty Woman: the Politics of Romance" (Teoksessa 
Contemporary Film Theory, 1993.). Lapsleyn ja Westlaken 
mukaan Hollywood-elokuvissa vältetään suoraan käsittelemästä
sukupuolista sopusointua: rakkauselokuvissa ei kuvata rakkautta
vaan rakkauden mahdollisuutta. Elokuvissa on kolme strategiaa,
joilla sukupuolista sopusointua ei tarvitse tuoda kertomisen
ja esittämisen alueelle, vaan sopusointu voidaan jättää 
turvallisesti mielikuvitellun alueelle. Ensinnäkin tarina
voi loppua onnellisesti tilanteeseen, joka lupaa sopusointua
tulevaksi. Tällöin elokuva yleensä päättyy kuin perinteinen
satu, jossa todetaan viimeiseksi "ja he elivät elämänsä
onnellisina loppuun asti". "Rakkautta ennen aamua" ei 
tarvitse tällaista satulopetusta, koska se jättää meidät
katsojat ja henkilönsä varsin hellästi sille mahdollisuuksien
terälle, että nähdyllä romanssilla voi olla jatkoa.
	Toiseksi romansseissa on mahdollista sijoittaa
sopusointu menneisyyteen, aikaan ennen elokuvan kertomaa
ajanjaksoa. Tarina voi tehdä tämän viittauksen myös omaan
itseensä, vihjata lopussaan, että tarinan vastaanottaja on
juuri saanut nähdä jotain jossa oli kyse enemmästä kuin mitä
suoranaisesti on julkituotu. Näissä ratkaisuissa "Rakkautta
ennen aamua" on parhaimmillaan, jopa musiikin valinnassa 
ja sijoittelussa muutamiin ratkaiseviin kohtiin. Aivan viime 
metreilläkin leffa pystyy vetoamaan katsojan muistiin ja 
herättämään tässä uusia ajatuksia nähdyn romanssin syvyydestä. 
"Rakkautta ennen aamua" pelaa erityisesti sellaisilla Wienin 
ympäristöillä, joiden yhteinen nimittäjä on vanhan ja uuden, 
klassisen ja modernin sekoittuminen; ollaan epookkien välisellä 
kynnyksellä, jossa jokainen ympäristön osa on täynnä ajallisia 
merkityksiä, jokainen kuja johtaa kaikesta koetusta kaikkeen
siihen mihin nuoret romanssiin uskovat ihmiset vielä pystyvät.
	Romanssien kolmas strategia on vihjata, että sopusointu 
oli aivan lähellä toteutumistaan, mutta jokin "jos vain"-ehto 
jää niukasti toteutumatta. "Rakkautta ennen aamua"-elokuvassa 
tämä on lähtökohta, jonka avulla tarina ja tunnelma voidaan
sujuvasti aina palauttaa romanttisesta realistiseen: olemme
eri mantereilta, kohtaamme vain yhden yön ja sellaisena hetkenä,
joka molempien elämässä sattuu olemaan tyhjä partnereista
irronnut hetki.
	"Rakkautta ennen aamua" ei ollut niin erilainen 
ja ihmeellinen romanssi kuin mitä sitä on mainostettu,
mutta siinä ei myöskään ole mitään imelää ja matalaa - 
julistetta lukuunottamatta. Romanssin kliseitä se ei vältä 
eikä yritäkään, vaan hyödyntää kliseet dialogilla ja 
kohtauksilla, jollaisia aiempien sukupolvien elokuvatekijät 
eivät ole tunteneet niin hyvin kuin ohjaaja Linklater ja 
käsikirjoittajakaveri Kim Krizan. Tottahan Rohmerkin on
suorastaan filosofi ja Kieslowski itse jumala verrattuna
tämän elokuvan "syvällisyyteen", mutta Hawkelle ja Deplylle
kirjoitettu dialogi on omalla terävällä tavallaan älykäs
ja erittäin seurattava.
	Richard Linklaterin "Slacker" (1991) näkyy sekin
saapuneen Suomeen tämän mainstreamleffan kylkikuohuissa...

--
  M  G   ! "Ja jälleen voidaan tuntea pelkän Logiikan voimattomuus; ymmärtä-
Soikkeli ! misen lakien syvällisimmänkin tiedon riittämättömyys niiden ongel-
 csmaso  ! mien ratkaisemisessa, jotka ovat lähellä sydäntämme, kun etenevät
 uta.fi  ! vuodet riisuvat elämästämme kultaisen nuoruuden illuusion." *G.B.*



Soikkelin elokuva-arkisto