=========================================================
Lyhyesti: "Suu messingillä" muuttaa jenkkimäisen 
tuntemattomista tähdiksi -bänditarinan proletariaatin 
eloonjäääämistarinaksi. Leffan erityislaatu perustuu 
vaskiorkesterin yhteissoundiin ja tasaisesti annosteltuun 
duunarihenkeen. Söötti leffa ilman eetoksen hampaita.
=========================================================


             "No hope, just principles"


"Suu messingillä" (1996) on aikuisempi ja valkoisempi versio 
"Commitments"-filkasta (1991), vaikka miljöönä on 
hiilikaivoksesta elävä kaupunki. "Suu messingillä" eli "Brassed 
off" pyrkii olemaan kovasti työläisluokan hengenheimolainen, 
mutta se on jotenkin ulkokultaisempi ja asetelmallisempi massasta 
menestykseen -juonessa kuin "Commitments". Toisaalta, "Suu 
messingillä" maistuu varmasti katsojalle vaikkei pitäisikään 
vaskisoundista - niin simppelin mukavia ja mieltä nostavia 
sävellyksiä on mahdutettu mukaan. "Commitments" taas oli 
selkeämmin nuorisoleffa.

"Suu messingillä" -filkkaan on kuin varta vasten 
palkattu nuori Ewan McGregor, jotta tarinaan saadaan 
romanttinen sivujuonne. Sellainen jota vetäisi nuorta 
katsojakuntaa. Muut keskushahmot kun ovat keski-ikäisiä 
köriläitä, tasan sellaista uskottavaa riff-raffia mitä englantilaisessa 
tiskirättirealismissa miehitetään taitavilla näyttelijöillä. 
"Housut pois" -elokuva oli kylläkin huomattavasti onnistuneempi 
yksittäisten, luuseriuden rajalta pois ponnistelevien äijien 
hahmotajana. "Suu messingillä" on fiiliksiltään vielä kevyempi ja 
keskittyy soittajaporukan yhteishenkeen.

Koko leffan maailma on pelkistetysti työväenluokan 
asialla. Se tekee leffasta sekä hymyilyttävän oikeamielisen että 
poliittisesti pliisun. Ratkaisu menestyksekkääseen soitantoon 
löytyy illuusionomaisesti sen kautta, kuinka helkkarin hyviä jätkiä 
nämä työläiset ovatkaan soittamaan vaskipuhaltimiaan - onhan 
heillä niin paljon sydäntä asialleen konservatiivihallitusta vastaan. 
Kun sitten tietää Tony Blairin ja labourin "vaihtoehtoisen" 
hallinnon epäonnistumisen, elokuvan ainoa aatteellinen 
julistuskin maistuu pelkälle limpsalle.

"Suu messingillä" on varman päälle tehty elokuva, 
jossa yllättävintä on sen vaivattomuus: miten helppoa siitä on 
pitää, vaikka juoni menee tasantarkkaan odotusten mukaan. Jopa 
vaskimusiikki kuulostaa komealta, ja leffan hirtehisin kohta on 
yhtä aikaa koominen ja traaginen, etenkin kun se on pohjustettu 
nappiin ajoitetulla vitsillä tory-puolueesta.

Jälleen voi esittää sen ikuiseksi muuttuvan 
kysymyksen: miksei näin simppelin mukavia leffoja osata tehdä 
Suomessa? Ajatelkaas nyt, tarina syrjäisen paperitehtaan 
työläisorkesterista, joka treenaa Lieksan Vaskiviikoille vielä 
sittenkin kun kaikki ovat saaneet lomautuksen ja Lipposen 
porvarihallitus puhuu pehmoisia noususuhdanteesta, ohessa 
rakkausjuoni KERA:n lähettämästä sosiologitytöstä ja kylän 
ainoasta anarkistipojasta. Kyllä siinä olisi ihan erisuolainen 
elämänmaku kuin näissä nykyisissä "realistisissa" Suomi-
filmeissä, joissa arkea etsitään sodasta, sirkuksesta ja 1930-luvun 
sivistyneistöstä.

Boikotoi suomalaista lällyilyä ja mene katsomaan 
"Suu messingillä"!

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 30.11.1998

Soikkelin elokuva-arkisto