"You do look like you fucked your brains out"

Myönnän, menin katsomaan tätä "Sliver"-leffaa Sharon
Stonen tähden, ja koska Philip Noyce ohjaajanimenä
lupaili vähintään "siedettävä raita"-kokemusta. Eikä
minua kiinnostanut kuinka paljon (=vähän) Stone tällä
kertaa vilauttaa tai kuinka rohkeasti tällä kertaa
venytetään Hollywood-leffojen parittelukoodistoa, vaan
se väriseekö valkokangas Stonen eroottista sähköä yhtä
luontevasti kuin "Basic Instinct"-filkassa. No ei.

"Sliver" ei ole oikein mitään - paitsi onnettomuus
leffaelementtien yhteenosuttamisessa; harva asia pelaa
siinä yhteen, eikä ohjaaja anna katsojalle paljoakaan
mahdollisuuksia orientoitua minkään lajityypin mukaan.
Leffasadismin perverssein laji? Kiitos ei, kyllä tämä
leffa on yksinkertaisesti kömmähdys monen tekijän
osalta, vahinko niin näyttelijöille kuin ohjaajalle.
Näyttelijät ovat helkkarin hyviä, mutta eivät sovi
toistensa kanssa yhteen, ei alkuunkaan. Sen huomaa
erityisesti joukkotilanteissa joissa filkan kolme
"suurta" _yrittävät_ näytellä yhteen. William Baldwin
on kyllä stailisti sopiva Stonen kylkeen (ja taakse,
ja eteen, ja alle, ja päälle..), mutta Tom Berenger
on täysin väärässä filkassa. Kaiken kumman lisäksi
filkan ääniraita on jotenkin omituisesti miksattu,
dialogi kuulostaa toisinaan jälkikäteiseltä äänitykseltä...

Ja silti leffassa on hetkensä. Noyce leikittelee edelleen 
"linssin psykologialla" kuten mestarillisessa (IMHO)
"Patriot games"-leffassa, ja tekee tiettäväksi yhden sivu-
henkilönsä kautta miten tietoisesti hän on linjansa valinnut.
Mikä ei välttämättä ole hyvä asia; "Hei, mennääs katsomaan
millä _kikoilla_ Noyce tällä kertaa dekonstruoi katseen".

"Taivaansilpojan" freudilainen asetelma on tietysti rutiinia,
heppoinen, ja ohjaaja tietää sen vallan hyvin ja polkee
siltä osin terveellisesti käsikirjoituksen jalkoihinsa,
ja antaa etusijan katsomisen ja katsotuksi tulemisen ideoille.
Tätä ilosofointia filkassa on käytetty vähän, mutta kannattaa
venttailla filkan loppuosaan jossa se alkaa toimia erittäin
mukaansatempaavasti, ja kiskaisee katsojan mukaansa kohti
filkan loppuhuipennusta, joka minun mielestäni on (kerrankin!)
10 pisteen isku vasten katsojan kuumennettua katsetta. Lääh.

Totta kyllä tällainen katseen lietsominen ja sitten katseen
kieltäminen -motiivi on käytetty jo n kertaa aiemmin, etenkin
de Palman leffoissa, joille Noyce voi olla enemmän velkaa kuin
näkyy; ja tietty sitä ennen hra Hitch-cock alan maestrona.
Mielestäni Noyce saa yhä hyödynnettyä aihetta täydemmin,
vai sanotaanko kiihottavasti sairaammin: superkatsoja löytää
superobjektinsa, supertarkkailija löytää ruusun kuvasta
kaikkien ruusujen kuvat siinä missä ruusun nimestä kertautuu
vain "ruusu". Katsomisen ja katsotun välissä on siis vain sana,
kirjailija Jack (Berenger) jolla ei stondaa, ja kuvan avulla voi 
sanasta kertoa enemmän kuin toisinpäin. Tämän kiehtovan asetelman
Noyce saa rakennettua käsikirjoituksen ja alkuperäisromaanin
tarinan _päälle_ ja kyllä sitä suoritusta sietää ihailla (kirja
näkyy löytyvän suomeksikin leffan nimisenä).

Sharon Stonelle tämä leffa tekee niukasti oikeutusta - mikäli
sitten "Basic Instinctin" eroottinen IVO ei ollut onnekkaiden
sattumusten summa.  Se glamour, etenkin eroottinen, mitä leffa
voi parhaimmillaan näyttelijän kasvoista ja vartalosta ja lii-
kehdinnästä rakentaa, toimii enemmän William Baldwinin, tarinan
playboyn osalta; _hän_ on tämän leffan eroottinen primus motor.

Myös "Basic Instinctin" tumma kaunotar (Jeanne tripplehorn) näkyy 
saaneen trilleritöitä jatkossa, muikistelee koristekasvina syksyllä 
ensi-iltaan tulevassa "Firma"-filkassa. Varmasti hänellä on pienemmät 
paineet edellisen suorituksen jäljiltä kuin Stonella, joka oli "BI":n
aktiivein osapuoli.

Eniten "Sliveria" (kertoisiko joku mitä assosiaatioita tuon
nimen pitäisi herättää? "slit-er"?) on mainostettu entistäkin 
rajumpana "basic instinct"-filkkana. No jaa. Tehokkaiksi tarkoitetut
lataukset ja ylitse velloviksi viritetyt panokohtaukset eivät
kyllä minua sytyttäneet, eivät edes viehättäneet. Tähän filkkaan
verrattuna "Basic Instinct" on yllättäen luontevampi ja jopa
_vähemmän_ vastenmielinen sovinistisuudessaan. "BI" oli reilusti
(a)moralistinen, tanakan auvoisa panoleffa, jossa pehmoporno sai 
terästä ympärilleen kakistelematta. "Taivaansilpojassa" se ei 
onnaa. Jännityselementitkään eivät osu yksiin erotiikan kanssa.
Kaipa "BI" oli niin pienistä asioista koostuvaa seksiä, että
suurilla linjoilla yrittävä "Sliver" on "vain" laihaa erotiikkaa.

Jos Philip Noycesta etsisi ominta, katsojan kannalta kivointa
laatuaan niin hän tuntuu olevan parhaimmillaan pahisten
ohjaajana. Billy Zane "Rasvatyynessä" (mihin muuten "Sliverissa" 
vilahtava "Flesh and Blood"-kirja kansikuvallaan viittaa!) on 
suosikkipsykopaattejani, ja "Näkymätön vihollinen"-leffan
irkut olivat jännitysleffoissa poikkeuksellista pahisjengiä.
Ja nyt William Baldwin, kerubikasvoinen rikas paskiainen,
joka varastaa leffasta enemmän itselleen kuin Stonelle on
tilaa tarkoitettu.

Sekin omituisuus näissä Noycen trillereissä tuntuu olevan,
että nimien suomennokset maistuvat kaurapuurolta verrattuna
orig. nimen teräkseen: "Dead calm", "Patriot games", "Sliver".


 ... spoiler eessä päin ...




Siinä missä Bond-leffat ovat aina alkaneet katsojan katseen
kieltämisellä, silmään ampumisella, siinä "Sliver" sulkee
jonkin ympyrän tiiviimmin kuin moni muu "katso kun levitän
reiteni, mutta hyi sinua kun katsot" -filkka. "Get a life"
juuri Sharon Stonen katsojalle sanomana on tyylikäs vastaveto 
huohotukselle minkä "Basic Instinctin" yksi ainoa häpyvilautus
antoi medialle. Ei murhaajalla sittenkään väliä, ethän sinä
katsoja, tätä sen juonen vuoksi katsonutkaan, vaan itsensä
katsomisen tähden. Ja visiot umpeen...

--
mg "sisko ei päässyt pyrotekniikalle töihin" soikkeli



Soikkelin elokuva-arkisto