==============================================================
Lyhyesti: "Tosi valheita" ("True lies") on normaalia heikompi 
James Cameron -ohjaus, jossa tehokkaan aloituksen ja tiiviin 
lopetuksen väliin on mahtunut liian paljon sinne tänne 
hortoilevaa huumorilla ja pikkupornolla lavennettua toimintaa. 
Näyttelijät ovat kohdallaan hyvissä rooleissa ja Arnold 
Schwarzenegger sopii koomisiin kohtauksiin paremmin kuin 
taannoisessa "Lastentarhan kytässä", mutta vika on hyvin 
näkyvästi Cameronin kyvyttömyydessä rakentaa totuttua 
kevythenkisempää toimintaelokuvaa; hän on siksi raskaan sarjan 
visualisti.
==============================================================


"Women! You can't live with them and you can't kill them."


Hiukankin epävarmemmat näyttelijät per roolityyppi (robottiluja 
hyvis, ambivalentti kotiäiti, vitsaileva sidekick) ja tämä leffa olisi 
yhtä syvä floppi kuin oli edellinen Schwarzenegger-rytinä, "Last 
action hero". "Tosi valheita" yrittää tanakoittaa otettaan yli 
pehmeämpien K-14-kelpoisten kohtausten tarjoamalla väkivaltaa, 
rasismia ja seksismiä tiukasti yhteen liitettynä kimpaleena, jossa 
"agenttikomediahenki" ja muutamat fantasiaan äityvät 
kohtaukset antavat olevinaan luvan realismin ja sen moraalin 
ylittävään kertoiluun: tämähän on entistä hersyvämpää 
väkivaltasatua, eihän tälle ole tarkoitus kuin nauraa jännityksen 
ohessa. 
	Ja tasan tässä "Tosi valheita" epäonnistuu, koska sen 
maailmankuva ei ole edes niin yhtenäinen kuin "Last action 
heron", jossa vastakohta-asetelmilla yritettiin antaa ympäristöille 
syvyyttä. Elokuvan tunnelmat riippuvat hahmotteluina 
ympäristöistä ja ympäristöt maailmankuvan antamista 
mahdollisuuksista henkilöiden toiminnalle. Kun maailmankuva on 
epävarmasti realismin ja mitä-tahansa-fantasian välimailla, ei 
katsoja pysty jäsentämään näkemäänsä aiempien 
kuvakerrontakoventioiden mukaan. Kertomuksen valitsema 
suunta ei tunnu merkitsevältä, koska se ei ole olemassa katsojan 
mielessä suhteessa yhtään mihinkään vaihtoehtoihin. Mitä tutumpi 
jokin elokuvahahmo tai alalaji on, esimerkiksi vanhat James Bond 
-leffat, sitä tarkemmin uusi elokuvakertomus pystyy ottamaan 
kantaa katsojan odotuksiin ja antamaan merkityksiä 
valitsemalleen juonenkäänteelle.
	Cameron ei yritäkään antaa syvyyttä ympäristöille. Ehkä hän 
luottaa siksi paljon katsojien alluusioherkkyyteen tunnistaa 
leffassa vanhojen Schwarzenegger-rytinöiden kohtauksia ja sitä 
kautta tulkita _millä tavoin_ kyynisen maailmankuvan edustajia 
hyvikset ja pahikset ovat ja sitä kautta saada mielikuvia minne 
kertomus voi edetä. 
	Ainoa miten Cameron ottaa kantaa ja tarjoaa todellista 
vertailukohtaa maailman muuttumiseen suhteessa 
elokuvailmaisun muuttumiseen ovat runsaat viittaukset Bond-
leffoihin. Vertailu on erittäin paikallaan, koska Timothy Dalton -
pääosaiset Bondit olivat jo etenemässä hyvää kyytiä muiden 
actionleffojen suuntaan. "Tosi valheita" osoittaa hyvin miten 
Bond-leffoille ominainen glamoursankaruus ikuisen poikamiehen 
007:n kontolla on nykypäivän maailmassa surkuhupaisa 
anakronismi. 
	Viittauksien kohteena ovat epäilemättä myös Indiana Jones 
-leffat tai ylipäänsä supersankareiden kaksoisrooli siviilielämän 
nynnynä ja aktioelämän sankarina. Cameron yrittää tästäkin 
aiheesta löytää jotain uutta rakentamalla (heikon) kaksoisjuonen 
todellisten ja kuviteltujen roolien välille. Eritoten tällä kohtaa 
leffaan katoaa tatsi: mihin kerronnallinen jännitys on tarkoitus 
rakentua? Kesken kaksoisjuonen toinen juoni pudotetaan tylysti 
pois ja keskitytään traditio-olennaiseen eli toimintaan.
	Helena Ylänen vitsaili Hesarin arvostelussa, että 

	' "Tosi valheita" on "uuden sukupolven" action-elokuva,
	kuten autoista ja tietokoneista tavataan sanoa.'

	Se on hyvä näpäys, koska tässä leffassa esinetoiminnallisuus 
on niin keskeisellä sijalla ja niin laiskasti ideoitua, että Bond-
leffojen leikkikaluhenki tuntuisi jotenkin jopa realistisemmalta! 
Efektit ja aseet näkyvät siinä määrin _pakollisina_ kuvioina, että 
katsoja istuu leffassa kuin selailisi Anttilan hinnastoa: mitäs 
pyrovekotuksia Artulle tänään tilattaisiin.
	Leffan pahis (Art Malik) ei pääse esiintymään kuin raivon 
tilassa, näyttele siinä sitten muuta kuin hikeäsi. Toinen Arnold eli 
Tom Arnold sankarin sidekickinä on hyvä valinta, samoin yllättävä 
ja aina yhtä raikas Jamie Lee Curtis moniulotteisena kotiäitinä. 
Joku veijarimaisempi sidekick tai pupuliinimaisempi nainen 
pelastettavana ja tätä leffaa ei kestäisi erkkikään. Ihmettelen vielä 
sittenkin miksi Cameron on tehnyt näin vaisun elokuvan 
Terminatoreiden, Aliensin ja Abyssin jälkeen, kun samalla 
budjetilla ja efektikalustolla hän olisi saanut leikatuksi 
puolentoista tunnin toimintapalan, josta olisi tullut pieni hieno 
klassikko muiden jatkoksi. Toivottavasti Cameron ei ole täysin 
hylkäämässä leffojensa "myyttis-traagista" (Ylänen) viritystä. 
Katsokaapa vaan miten Ison Artun ilme muuttuu kun päästään 
hassutteluosuudesta taas toimintaan. Ja joo, kääntäkää katseenne 
toisaalle, kun Ison Artun näytteleminen on pelkkää 
pakkoirvistelyä sentimentaalisiksi tarkoitetuissa 
perhekohtauksissa. Voi voittajaa, kun aktio väännetään 
"Undercover Bluesin" tapaiseksi naureskeluksi.
	"Tosia valheita" voi suositella vain sellaiselle joka ei ole 
nähnyt traileria ja tietysti vannoutuneille Ison Artun ihailijoille. 
Sitäpaitsi lopun krediittitekstit kandee taas istua ja nähdä Tom 
Arnoldin viimeinen vitsi.

--
mg soikkeli


Soikkelin elokuva-arkisto