==============================================================
Lyhyesti: "Varkaat" on kiinnostava kehitelmä ranskalaisen
rikosjännärin lajista, joskaan kaikki romanttinen ja yhteis-
kunnallinen aines ei ole sulautunut toisiinsa sujuvasti.
Usealla näkökulmalla pelaava tarina kolmesta rakastavaisesta
ja erilaisista kunniakäsityksistä sekoittaa kylmän kyttäleffan
ainekset kädenlämpimään lesboromanssiin. Huom. Deneuve-bonus.
==============================================================
 

Eurooppalaista laatuelokuvaa näkee niin harvoin, että sitä vähää, 
mitä silmilleen saa, arvostaa ja ennakkoarvostaa liikaakin. Odotin 
"Varkaiden" (1996) tuntuvan miellyttävän elegantilta 
sadepäivämatinealta, odotin nokkelia film noir -hahmoja 
harmahtavan kirjavassa kaupunkimaisemassa - mutta elokuva 
alkaakin lumen ympäröimästä vuoristomaisemasta ja näyttää 
enemmän ranskalaiselta kasvukertomukselta kuin hienostuneen 
kovalta rikostarinalta. Vasta vartin kohdalla leffa siirtyy siihen 
näkökulmaan, jolla leffan odotti alkavan: citykytän arkipäivään 
Lyoniin. "C'est important d'avoir un ennemi, c'est meme vital".

Tällaisia siirtymiä lajityypistä toiseen leffa tekee 6-7 
kertaa. Ne sopivat leffan kokonaisuuteen ollessaan ajallisesti pitkiä 
mutta kerronnallisesti pieniä hyppäyksiä. Samalla vaihtuu 
kertojaääni ja näkökulma: gangsterin pikkupojasta tämän 
poliisisetään, lahjomattomasta poliisista biseksuaaliin karkulaiseen 
ja edelleen filosofian professoriin, kunnes kierros alkaa alusta. 
Ranskalaisessa rikosleffassa tuntuu ihan itsestäänselvyydeltä, että 
episodeja yhdistää se, kuinka kukin makaa kenenkin kanssa.

"Varkaat" haluaa tehdä oikeutta monenlaisille 
rikollisille ja rikoksen tarkkailijoille. Käytännössä jokaisella 
suurkaupungin henkilöistä on yhtä epätäydellinen tapa elää sen 
rikollisuuden kanssa, joka koskettaa heidän elämäänsä. Elokuvan 
koomisin, mutta myös surullisin kohtaus on se, jossa 
pikkurikollinen haastattaa filosofian professoria toivoen kuulevansa 
rahan tienaamisesta jotain syvällisen tärkeää; hänelle filosofia 
tarkoittaa samaa kuin oveluus ja oveluus samaa kuin oman 
keinottelun korkein aste.

Film noirin ja laajemminkin gangsterileffojen 
perinnettä jatkaessaan "Varkaat" esittää määrätietoisen tylyn 
maailman, jossa - edelleen perinteen mukaisesti - on välähdys 
hyvää uskoa ja aitoa ihmetystä. Elokuva tuo rikoksen ja rakkauden 
avulla yhteen ihmisiä, jotka eivät muutoin kohtaisi, ja tekee näiden 
toimista miltei-aukeavia-arvoituksia. Miksi poliisietsivä Alex 
haluaa maata lesboprofessorin kanssa? Kiehtooko häntä naisen 
edustama asema ja seksuaalisuus sellaisena sosiaalisena roolina, 
johon liittyisi pelastus niistä kovista miehenä pätemisen laista, joita 
Alexin on pakko noudattaa pystyäkseen jatkamaan työssään?

"Varkaat" antaa tilaa neljän keskeisen henkilönsä 
esittelylle ja muutokselle, joten se venyy hieman liikaa kaikkiin 
suuntiin; ei paljon, mutta tuntuvasti. Yhtäältä se tekee "Varkaista" 
elokuvan, jonka tylsistäkin osista nauttii vasta nähtyään 
kokonaisuuden, nähtyään kaikki ne eettiset pakotiet, joita elokuva 
esittää ulos suurkaupungin rikoksilla aidatusta ahdistuksesta. 
Toisaalta "Varkaat" ei kuitenkaan houkuta näkemään uudelleen, 
koska sen tunnelma perustuu enemmän risteäviin tarinoihin kuin 
risteäviin kuva- ja näyttökulmiin, filmillisten virtojen 
yhdentämiseen.

Episodien ajoittaminen kahden takauman avulla 
onnistuu kyllä veteraaniohjaaja André Téchinéltä erinomaisesti, 
mutta mihinkään jännityksen ja odotuksen luomiseen sillä ei edes 
yritetä pyrkiä. Elokuvan jälkimmäinen tunti etenee niin hidastellen, 
että rikosjännärin vaikutelmilla vauhtiin lähtenyt katsoja katselee 
ikään kuin taakseen: mihinkäs se filkka jäi?

"Varkaissa" ei ole juuri lainkaan väkivaltaa, vaikka se 
käsittelee Lyonin gangstereita; tämäkin luo elokuvaan tuntuman 
rikoksen ja rakkauden yhteisestä arjesta. Sen sijaan seksuaalisuutta 
käsittelevissä tilanteissa "Varkaat" on peräti kömpelön 
esitelmällinen. En tarkoita sitä, että hotellipanon tai lepakkokylvyn 
kuvaus tulisi olla erityisen sofistikoidusti koottu kohtaus, jotta hyvä 
seksi saisi ansaitsemansa arvon kovaa elämää piristävänä 
tähtihetkenä - vaan sitä, että nuo kohtaukset on kuvattu 
kliseisemmin kuin niihin osallistuvat henkilöt muuten kuvataan. 

Vai onko rikoksen ja seksin harjoittaminen sitten aina yhtä 
rutiinimaista ja sitä voi kuvata vain kauniiden kliseiden lävitse? Jos 
leffa pyrkisi tällaiseen väittämään, luultavasti se tekisi rinnastuksen 
jotenkin tietoisemmin. Päinvastoin, mielestäni "Varkaat" haluaa 
tehdä selväksi, että 1990-luvun Ranskassa ammattirikolliset ovat 
sielultaan pikkuvirkamiehiä, ja siksi eettisesti valpas etsivä Alex 
näkeekin heidän olevan yhtä tylsiä kuin kollegansa poliisiasemalla; 
että ainoastaan yö tekee ihmisistä kauniita varkaita, jotka 
ymmärtävät viemänsä ihmisen arvon.

Näyttelijät tekevät tästä elokuvasta jopa pienen 
juhlan, ja siinä syy miksi elokuva kannattaa nähdä jo teatterissa. 
Kulmikas Laurence Côté opiskelijana, joka siirtyy vähitellen 
rikoksen maailmaan, on katukissamaisuudessaan huomattavasti 
kiinnostavampi kuin mikään Béatrice Dallen esittämä 
Bettypanopuu-pehmolelu. Sydäntään vartioiva kyttä on Daniel 
Auteuilin (mm. "Tunteeton sydän") esittämänä hillityn epävarma, 
ilmeettömien poliisihahmojen pitkässä jatkumossa erittäin 
asiallinen roolityö. 

Catherine Deneuve katoavan, sivistyneen maailman 
edustajana on tämän leffan takuu. Deneuven  on kuin ranskalaisen 
älymystön ruumiillistuma: hauras mutta päättäväinen, rampa mutta 
kirkasälyinen, uteliaisuutensa umpikujaan houkuttelema. Ja mikä 
parasta, leffassa on harvinaisen hyvä lapsinäyttelijä (Julien 
Rivière), jonka varaan leffa olisi voinut rakentua vieläkin enemmän 
- edustaahan hänen hahmonsa ainoaa, johon kaikki tämän leffan 
ihmiset kohdistavat moraaliset odotuksensa. Jos pojasta on polvi 
parantuakseen hänen tehtävänsä on kehittyä paremmaksi roistona, 
ehdottaa "Varkaat"-leffa. Työ tekee meistä varkaita.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 13.10.1998
Bio City 1:ssä

Soikkelin elokuva-arkisto