=================================================================
Lyhyesti: "Verta ja suklaata" ruotii kipeitä aiheita lempeydellä,
jonka tunnustaa vasta elokuvan lopulla: vammaisuutta, rakkaudet-
tomuutta, ihmisten keskinäistä hyväksikäyttöä, rakkautta väki-
valtana ja väkivaltaa rakkauden kieltämisenä; metafyysinen ja
rujo gangsteritarina latinoympäristössä, ei heikkovatsaisille.
=================================================================

Jos huora on se joka antaa kaikille jotain itsestään, mutta ei
itse saa mitään, niin eikö jumala ole prostituoiduista
ensimerkillisin, arkkisin tyyppi? Ajatus on Baudelairen ja ties
kuinka monen kaupunkiflanöörin muotoilema, mutta postmodernissa
kulttuurissa se useimmiten saa tylsiä ja affektipitoisia
tulkintoja tyyliin "pyhät saastaiset" tai "alhaiset marttyyrit".

"Verta ja suklaata" sen sijaan on paluu elämän perimmäisten
asioiden juurelle juuri tuolla pyhän monistettavuuden alueella.
Se on syksyn sävyin kuvattu häkellyttävä tutkielma saastan ja
sakraalin liitosta; miten jonkin äärimmäisyyden kieltäminen
johtaa riippuvaisuuteen siitä. Pasolini laati nämä samat
klausuulit ehkä visuaalisemmin ja herkemmin, mutta jotain
uuttakin "Verta ja suklaata" tuo myötään, jotain arthouse-
väkivallasta opittua ja uuden film noir'n koulimaa. 

Leffan tarinakin on kiinnostava ja hahmot helppoudestaan
huolimatta hauskasti sovitettuja toisiinsa nähden, mutta parasta
elokuvassa ovat kuvat ja kohtaukset, jotka alkavat puhua omaa
kieltään tarinaan nähden. "Verta ja suklaata" on niitä älykkäitä,
katsojaystävällisiä elokuvia, joissa hurjimmat kohtaukset
pohjustetaan tai pyöristetään huumorilla, ja kauniimmat visiot
huokuvat banaalia häpeää tai hirvittävää surua. Vastakohtien
rajuus tiiviistyy leffan keskushenkilöön, mieleltään
vammautuneeseen kaunottareen. Katsoja alkaa vähitellen tajuta
päähenkilön, rakkaudettoman gangsterin myötä, millaisesta
madonnasta tuossa nauruttomassa, kuolaavassa, idiootin asteelle
jääneessä neidossa on kyse tämän tarinan maailmankuvassa. "Verta
ja suklaata" ei lopulta olekaan niin älytön nimisuomennos tälle
leffalle, jossa käsitellään elämää erilaisina avuttomuuden
muotoina ja muiden heikkouden tukemisen tapoina. 
     "Verta ja suklaata" eli "La Madre Muerte" on merkki siitä,
että elokuvan yksi kapea lajityyppi elää yhä: groteskin arkki- ja
stereotyyppisyyden todistaminen, paljastaminen meitä ympäröivässä
arjessa. Kauhuleffoista useimmat ovat kadottaneet tämän
todistusvoiman kasvavassa etäännyttämiskyvyssään, ja -tarpeessaan. 
Lähinnä tätä samaa tyylilajia lienee joku Tarantinon "Pulp fiction",
mutta ilman minkään valtakunnan tatsia ihmisen metafyysiseen 
puoleen; leffan hypermachojuliste sensijaan yrittänee houkutella
samaa katsojakuntaa.

--
#####################   	"Mä tarkotan... se oli kyll ihan nastaa,
    M.G. Soikkeli	 	 enkä mä kadu mitään... mutt se oli vaan
    csmaso@uta.fi 	 	 jotenkin... vähän niinku ois tiskannu
#####################	 	 astioita..."

Soikkelin elokuva-arkisto