==================================================================
Lyhyesti: "Copycat" on tiheätunnelmainen sarjamurhaaja-trilleri,
joka muistuttaa sekä tunnelmaltaan että juoneltaan "Uhrilampaita".
Hölmön ja itsetarkoituksellisen raaka, mutta eräänlaisena meta-
elokuvana hyvin ideoitu. Hunter ja Weaver vahvoissa rooleissa.
==================================================================

Sekä rakkauden että raakuuksien tarinoissa käy aasinsiltana juonen
korvaamiseksi (tai vähintäänkin tukemiseksi) tapahtumien jaksoitus
numerojonon kaltaiseksi sarjaksi. Sarjamurhaaja etenee uhri uhrilta
ja käsikirjoittaja ynnä ohjaaja voivat keskittyä näyttävien
raakuuksien laatimiseen, ovelien yksityiskohtien löytymiseen
murhapaikalta ja toinen toistaan mystisempien syiden keksimiseen
murhaketjun taustalle; mitään arkijärkeen tai arkipsykologiaan
sopivaa perustelua ei tarvita sen paremmin rikollisen, uhrin kuin
dekkarinkaan toiminnan taustalle. Naiset kirkuvat ja poseeraavat
irvokkaissa todistekuvissa, miehet silpovat toisiaan veitsillä. Jääkö
mitään sellaista jäljelle, joka kiehtoisi katsomaan leffaa uudestaan?
   Parhaimmillaan jää, kuten kävi "Uhrilampaissa" (1991) ja
sittemmin "Seitsemän"-elokuvassa (1996). Myös "Copycat" on
siinä rajalla, että sen jaksaisi katsoa uudestaan ja kiinnostua
kertaalleen niistä ajatuksista, joita elokuva herättää rinnastaessaan
yli- ja aliseksuaalisen heteroaddiktion muodot: parasta uhriaan
kiimaisesti katseleva impotentti murhaaja ja ihastuksensa kohdetta
ujosti vilkaiseva psykiatri.
   Varmaa on se, että "Copycat" olisi vaisu kokemus ilman
Sigourney Weaveria, joka esittää agorafobista psykiatria
tarmokkaasti, ja on niitä harvoja naispuolisia näyttelijöitä, jotka
kauhun keskipisteessä eivät muutu pelkäksi saaliiksi katsojan
mielikuvissa. Varmasti tähän seuraamiseen vaikuttaa sekin,
millaisia mielikuvia Weaverin hahmoon liittyy toisen ja
draamallisemman kauhuelokuvan, "Yö ei tunne armoa" kautta;
siinähän Weaver kääntää uhrin ja hyökkääjän roolit nurin ja juuri
kauhun kostamisen summittaisuus herättää uuden kauhun.
   Muitakin vahvoja näyttelijöitä kopiokollilta löytyy, tosin
Holly Hunter San Franciscon kovaotteisena komisariona on jo
ylinäytelty hahmo. Holler ei tunnu huomaavan miten vähän tämä
elokuva edellyttäisi luonteen kohosteisuutta, hahmon
draamallisuutta. Murhaajan suhteen leffa ei edes halua antaa
riittävästi taustoittavia piirteitä; ehkä Hollywood pelkää
edelleenkin esittää sarjamurhaajan ihan tavallisena 20-35
 -vuotiaana naapurin heppuna - vaikka leffan aloittava luento juuri
sellaista pelkoa herätteleekin.
   Jos "Copycatissa" ei olisi täsmälleen kahta kohtaa, jossa
juonen lanka lipsahtaa ohjaajan käsistä, ja jos se
loppuhuipennuksessaan olisi päätynyt johonkin sellaiseen
ratkaisuun, joka olisi perusteltua päähenkilöiden osalta tragediasta
kasvamisen laitaan tai toiseen - niin "Copycatista" olisi voinut tulla
"Uhrilampaiden" kaltainen klassikko. Nyt se on lähinnä kiinnostava
kopio monesta muusta viiltotrilleristä, mukaanlukien Hitchcockin
psykologisesti yksiviivaiset mutta symboliikaltaan kirjavat
elokuvat.

--
===== K i v o j a  k o t i s i v u j a  v i e r a i l t a v a k s i: =====
http://www.uta.fi/~csmaso  	    >>> kotisivu täynnä hyvää luettavaa
http://www.utu.fi/~mataso  	    >>> sarjakuvaa, linkityksiä, perhekuvia
http://www.uta.fi/laitokset/taide   >>> TAY:n taideaineiden kotisivu
http://www.utu.fi/hum/kkirjallisuus >>> TY:n kotimainen kirjallisuus
http://org.utu.fi/tyyala/muusa	    >>> Muusa ry: kotim.kirj. ainejärjestö

Soikkelin elokuva-arkisto