======================================================
Lyhyesti: "Dark city" muuttuu gotiikkidekkarista scifi-
fantasiaksi ilman ongelmia. Ei supersankareita, ei 
ihmeaseita, ei raskasta metallia edes musiikkina, eikä 
myöskään traagista rakkautta synkän ajattomissa 
modernin Metropoliksen kulisseissa - ja juuri siksi 
hieman keskitasoa parempi leffa täynnä tyylilainoja.
======================================================


	"I'm not Anna"
	"You will be, yes."


Onko runsaanpuoleinen ufo asettunut Helsingin ylle, kun 
hämärä jatkuu päivästä toiseen, ja tuntuu jatkuneen 
ikuisesti? On tietysti toinenkin mahdollisuus: aurinko on 
yhtä keinotekoinen kuin taivaskin. Elokuva "Truman show" 
(1998) viittaili tällaiseen mahdollisuuteen, mutta "Dark 
city" (1998) vihjaa jo alkumetreillään, että totuus on 
vieläkin kauheampi.

Marras- ja joulukuu ovat oikeaa kaamosaikaa käydä 
katsomassa "Truman show" ja "Dark city". Ilmeeltään ne 
ovat täydellisesti toistensa vastakohtia: edellinen on 
amerikkalainen valoisa idylli, kun jälkimmäiseen on koottu 
studioiden synkin lavastus ja vaatetus. Ja siinä missä 
"Truman show" oli yhden idean keskinkertainen ihme, on 
"Dark city" suoranainen ideoiden rihkamapuoti. Yllättävää 
kyllä, jälkimmäinen toimi omassa katsannossani paremmin 
ja antoi kokonaisemman leffaelämyksen vaihtoehtoiseen 
todellisuuteen.

"Dark city" näyttää siltä kuin Tim Burton olisi LSD-
tripillä suunnitellut lavastuksen ja hahmot "Dick Tracy" -
filkkaa varten. "Dark cityn" juoni kuulostaa alusta alkaen 
siltä kuin Star Trekin borg-aiheesta olisi tehty halpa kopio 
(ilman hi tech -proteeseja, siis), siirretty siis epämääräisen 
ajattomaan ja paikattomaan kaupunkiin salaperäinen 
kaljujen humanoidien järjestö, joka säätelee kaupungin 
elämää.

Sitten filkka alkaa muistuttaa yhä enemmän jotain 
"Batmanin" ja "Seitsemän" -elokuvien sekoitusta, kunnes se 
puolivälin jälkeen kiihdyttää lujaa scifin suuntaan. 
Yllättävän hyvin sen kuvastoon sopii kuitenkin 
dekkarinkin kalusto, ja välillä tulee mieleen, että "Gabriel 
Knight" -tietokonepelin konseptista olisi voinut saada 
tällaisenkin leffan. Monesta muustakin.

Kun sitten kaiken lisäksi filkan "virittäjät" 
(nimestään huolimatta ei mikään äidinkielenopettajien 
harrasteryhmä, vaikka touhu onkin yhtä maanista) ovat 
pitkissä takeissaan leijuvia, ksenobiitin oloisia käskyläisiä, 
tajuaa sen _miten_ omituisiin painajaisiin mainstream-
leffakin on menossa. Ehkäpä ranskalainen fantasia (esim. 
"Kadonneiden lasten kaupunki"!) näyttää suuntaa 
kolkompiin ja unenomaisempiin sävyihin? Toivoa on, 
vaikka leffa sitten päätyisikin niin pliisusti kuin tämä leffa, 
lähemmin darkasteltuna.

"The Crow" (1994) oli kuin 10-vuotiaille tehty 
rockvideo verrattuna "Dark cityn" kompleksiseen 
maailmaan - jonka taustoja ja "virittäjien" pyrintöjä kyllä 
sitten selitelläänkin kädestä pitäen. Leffan alkuun lisätty 
kertojaääni saa jo pelkäämään pahaa. Lisäksi elokuvassa on 
"Crown" tavoin keskitytty enemmän kuvastoon kuin 
kohtausten rytmittämiseen tasaisesti henkilönsä ja 
aiheensa paljastavaksi elokuvaksi. Levottomasti loikkivan 
alkuosan jälkeen on vielä muutama kamalan kömpelö 
siirtymä kohtauksesta toiseen, kunnes päästään 
selvittämään kadonneiden muistojen arvoitusta.

Se joka hallitsee muistoja, hallitsee identiteettejä. 
Kuten olemme aina tienneet, alienit ovat halukkaita 
kommunikoimaan kanssamme juuri niillä kliseillä, joita 
Hollywood-elokuva heille välittää. Niinpä "Dark cityn" 
"ajaton" sisältö on käytännössä aiempien leffojen 
muistomarkkinoita. Katsojan vireillä pitäminenkin riippuu 
viime kädessä siitä, mihin lajityyppiin hänen muistonsa 
suunnataan seuraavaksi. Kerrankin William Hurt on mies 
paikallaan esittäessään kaupungin ainoaa järkevää kyttää, 
jota katsellessa tuumii nouseekohan tuo tuosta 
keskeisemmäksi hahmoksi, kun se kerran on stara. Siinäpä 
ihmettelemistä leffan loppuun asti.

"Crown" ohjaaja Alex Proyas on myös synkkäcityn 
taustalla häärinyt piru: hän on tuottanut ja ohjannut omaan 
tarinaansa pohjaavan kauhuvision. Luultavasti vain siksi 
leffa pitää niinkin hyvin kasassa moneliaat aineksensa.

Pääosassa muistinsa kadottanutta kaupunkilaista 
esittää britti Rufus Sewell, aivan Ray Liottan näköispainos, 
muuten. "Virittäjien" uhrina ja edellisen vaimona häälyy 
Jennifer Connellyn hahmo; yhtä olmeja ovat molemmat 
näin tuimissa lavasteissa. Kiefer Sutherland hömppänä 
tiedemiehenä puolestaan on hahmo, jonka uskoisi 
näkevänsä vain lastenleffassa; "virittäjien" esittäjillä on 
leffan henki sisäistettynä paljon paremmin kuin kellään 
tähtinäyttelijöistä.

Kaikkiaan "Dark city" näyttää typistetyltä aiheensa 
kirjavuuteen nähden; ja olisihan niissä muistoissa 
jahdattavaa pidemmäksikin aikaa. Ehkä director's cut -
versio selvittää muutaman puuttuvan väkivaltakohtauksen 
merkityksen juonelle? Niiden sijaan affektipaloina on 
rituaaliveitsellä viimeisteltyä pehmopornoa, ehdottomasti 
se hölmöin pala kauhuleffan konseptia mitä tähän leffaan 
on ympätty.

Mitä tulee tyylisuuntia yhdistävään ideaan yksilön 
vapaudesta suhteessa sosiaaliseen rooliin, "Dark city" on 
mitä tyypillisintä jenkkiviihdettä, joka ei lopulta itsekään 
tiedä mille perustaisi (amerikkalaisen) individualismin 
ihailun. Kaamosdepressioon tämä fantasia on kuitenkin 
toimivan hyvää ja aiheensa myötä kasvavaa rohtoa.

--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 17.12. 1998

Soikkelin elokuva-arkisto