=====================================================
Lyhyesti: "Jackie Brown" on kiintoisinta jenkkileffaa 
aikoihin, vaikka sen tarina on hutera dekkari, sanoma 
yhdentekevä ja näyttelijävalinnat omituisia. Quentin 
Tarantinon leffaksi se on edellisetkin ohjaukset 
nähtyä yllättävä, täydellinen elokuva, jossa musiikki 
luo kerronnalle uuden rytmin. Ei gorevaaraa.
=====================================================


Kuuntelin jossain kapakassa, miten kaksi teini-ikäistä 
kiihotti toisiaan katsomaan "Jackie Brownia", koska 
siinä on "se sama neekerikin, ku "Pulp fictionissa"". 
Tuumin siinä vaiheessa, että itse en osaa odottaa 
"Jackie Brownista" (1997) kerrassaan mitään. Mutta 
leffan nähtyäni ajattelinkin säälien niitä "Reservoir 
Dogsin" ja "Pulp fictionin" ystäviä, jotka 
nukahtaisivat pitkiin dialogeihin ja Robert de Niron 
löysään alaleukaan. Ei verta ja kidutusta, ei 
pikkutakkeihin ahdettua homofobiaa, ei 
sarjakuvamaisesti jaksoitettua kerrontaa alamaailman 
hoopoista, vaan kokonainen tarina, joka noudattaa 
ihmissuhde-elokuvan nopeusrajoituksia niin 
dialogissa kuin näkökulman vaihdoksissa.

Vasta leffan nähtyäni tajusin senkin, että 
pohjana tässä on mahdollisimman tavallisen 
kimurantti dekkari -Elmore Leonardin - jossa ei ole 
taatusti ajateltu loppuun asti kuinka ovela tai 
epäluuloinen kukin hahmoista todella on. Ei ole 
tarvinnut, sillä moderni dekkari toimii lujuudessaan, 
jos on toimiakseen. Itse kuitenkin vältän tällaisia 
dekkareita, normaalisti, sekä kirjoina että elokuvina - 
tosin film noirin klassikoissa voi tunnelma viedä 
mielen, eikä juonen tai hahmojen uskottavuudella ole 
niin väliä.

Myös "Jackie Brown" on sikäli valmista 
klassikkokamaa, että leffa olisi mielenkiintoista 
nähdä uudestaan milloin tahansa, viikon tai vuoden 
päästä. Se luo oman tunnelmansa, jossa jokainen 
terävä tunnelman vaihdos tuntuu edelleenkin 
perustellulta: film noir -valojen ja -varjojen sijaan 
Tarantino luo syvennyksiä elokuvaansa musiikilla. 

Onkohan soul soinut _koskaan_ dekkarin taustalla? 
Ei ainakaan tällä tavalla, voimalla ja tyylitajulla, 
joka yhdistää 90-luvun kovakalloiset rosvot sulavasti 
70-lukulaiseen kuvaäänimaailmaan. Onneksi 
Tarantino ei käy liioittelemaan näitä aikakausien 
eroavuuksia, vaan käyttää Los Angelesin 
ympäristöjä, joissa merkkien aikakonteksti on mittari 
vieraantuneisuudeen voittamisesta: mustaihoisen 
asediilerin valkoinen "surfer girl" on status-symboli 
siinä kuin 90-luvun designvaatteet, ja tytön tv-
harrastuksen kautta hänellä on nostalginen side 70-
luvun tv-rosvoromantiikkaan.

Jotenkin kaikki täsmää tässä Tarantinon 
leffassa kollaasina, joka on silkkaa kirjavaa pintaa, 
mutta ... täyttä, täydellistä isompana kokonaisuutena 
kuin "Pulp fictionissa", täydellistä myös eräänlaisena 
"täydellisen rikoksen" kokeena. 1990-luvun 
rosvoparia edustavat näyttelijöinä Samuel L. Jackson 
ja Bridget Fonda, musta ja valkoinen, ja 1970-lukua 
Robert Forster ja Pam Gier, valkoinen ja musta. 
Edellisten suhde perustuu molemminpuoliselle 
hyödylle ja suorasukaiselle epäluottamukselle, 
jälkimmäisten suhde itsekkäälle selviämistarpeelle ja 
tunnustelevalle luottamukselle. Näiden parien väliin 
osuvat muut ihmiset kuin mittaamaan erikoisen 
suhteen laatua. Hollywoodin mittapuulla 
musta&valkoinen on edelleenkin liikettä ja puhetta 
tuottava epävakaa yhdistelmä.

Kaikki muukin toimii tässä elokuvassa 
pareittain, ja dialogin taitajanahan Tarantino on 
saanut visuimmin tunnustusta; tosin ei Tarantino 
mikään välkky dramatisoijana ole, sillä kahta 
useampi keskustelija tuottaa hänelle jo vaikeuksia.

Tarantino epäilemättä nautiskelee 
sijoittaessaan erilaisia parikombinaatioita dialoginsa 
varaan, ja täydentäessään dualismeja sivuhahmoilla: 
valkoinen esiintyy mustalle tai musta valkoiselle, 
valkoinen avustaa mustaa tai musta valkoista. 
"Jackie Brownin" maailman voisi tiivistää vaikkapa 
siten, että onnettomuudet kulkevat pareittain, mutta 
onni koputtaa yksin.

Vaikka "Jackie Brown" pitää kiinnostuksen 
yllä alusta loppuun ja sen muutamissa kohtauksissa 
on musiikin tukemaa taikaa, on helppoa osoittaa 
myös sen heikkouksia: miksi Tarantinon pitää 
kiinnittää de Niron ja Fondan kaltaisia tähtiä 
rooleihin, joihin hän tarvitsee mahdollisimman 
vähäilmeisiä näyttelijöitä? Koska on ohjaajajan ja 
näyttelijöiden eduksi, että molemmat tuovat nimeä 
toistensa karriääriin. Entä miksi elokuva kehittelee 
tarinaansa niin hitaasti? Jotta jokaiselle katsojalle 
olisi tarjolla jotakin, ja edes trailereihin sellaisia 
kohtauksia, jotka tuovat mieleen edellisten Tarantino-
leffojen kahjot rikolliset. Hidas aloitus perustelee 
asediilerin keskeisyyden elokuvassa, mutta 
loppupuoli filkkaa on siinä tapauksessa liiaksikin 
Jackien tarinaa.

Jollekin leffakerholle on luvassa lähivuosina 
hyvä teemailta, kun näitä 70-luvun nostalgialle 
perustuvia uutuusleffoja kerätään yhteen. Mitähän 
saavat jatkokseen "Jäämyrsky", "Boogie nights" ja 
"Jackie Brown"? Kierrätetäänkö tv-tuttuja lajeja 
myös scifin ja romantiikan osastolla? Tai: onko 
kotimaisella elokuvalla enää mitään millä vastata 
tähän retroiluintoon?

--
M.G. Soikkeli
7.4.1998

Soikkelin elokuva-arkisto