============================================================
Lyhyesti: "Kadonnut maailma" on keskinkertainen jatko-
osa hirmuliskospektaakkelille. Viidakkotunnelmissaan
puistomainen, toiminnaltaan lähinnä akrobatiaa lavasteissa,
ja safarina niukasti eksoottinen. Kuivakas näyttelijäkaarti
väistelee hyviä efektejä, Spielberg-visioita sekasotkuna.
============================================================

Vaikka tekniikka, etenkin tietotekniikka, ei muuta hyvää
tähän matoisaan maailmaan soisi, niin ainakin paljon hyvää
viisasteltavaa kolumnisteille ja kaaosteorian harrastajille.
"Kadonneen maailman"(1997) pakollinen one-liner -automaatti
on sama kuin "Jurassic Parkissa", rock-jätkän oloinen
tiedemies, jota Jeff Goldblum esittää ihan siististi, mutta
enimmäkseen skenaarioilta uskottavuuden riistäen.
"Kadonnut maailma" nimittäin on tarkoitettu
toiminnallisemmaksi, synkemmäksi ja 'aikuisemmaksi' kuin
edellinen saurusleffa. Ehkä kolmannessa osassa päästään
jo K-18 -vauhtiin, eikä T-rexin lounashetkiä tarvitse
piilotella lavastesermien taakse.
    Naispääosan Julianne Moore on kyllä ennenkin
näytellyt hirviöiden kanssa, "Yhdeksän kuukautta"-filkassa
(1995) Hugh Grantin ja "Surviving Picasso"-kiiltokuvassa
(1996) Anthony Hopkinsin alla. Spielbergin ohjaamana
hänellä on 16-vuotiaan feministin sielunelämä ja 100-
vuotiaan matriarkan vaistot. Tee siitä sitten roolihahmo
valkokankaan kokoisten efektien keskellä...
    Periaatteessa "Kadonnut maailma" on tarkoitettu
edelleen kokoperheen teemapuistoelokuvaksi, mutta
leffojen yleisen väkivaltaistumisen ansiosta myös
pehmodinot alkavat olla niin lujia purijoita, että
ulkoavaruudesta saapuva Predator miettisi kahdesti, onko
LAPD:n poliisi kunniakaampi vastus kuin San Diegon oma
pikku godzilla. Toiminnallisena elokuvana "Kadonnut
maailma" onkin parhaimmillaan sisältäen jopa erään
hienoimmista cliffhanger-kohtauksista mitä elokuvahistoria
tuntee. Perhemoodi ja hienoiset tieteelliset ynnä
luonnonsuojelulliset tendenssit pienentävät pyssyjä, aktion
verisyyttä ja toiminnan jännittävyyttä, mutta muutamilla
öisillä kohtauksilla "Kadonnut maailma" lunastaa lippunsa
hinnan.
    Kaikkiaan filkassa on kuitenkin jatko-osan tuntu, ja
suorastaan rahastuksen löyhkä, kun loppuratkaisu on niin
korostetun heppoinen, kolmatta osaa petaava ja kaikki
aiemmat moraaliset kysymykset ekotyypin alle lakaiseva.
Minne jäi kaaosteoria ja dinologian oppitunti? Minne
unohtui leffan haastavin eetos ja sen edustaja, Earth First -
liikkeen kommando? Varmaankin livahti Pohjanmaalle
kamppailemaan suomalaisten sotaveteraanien kanssa.
    Varmaan moiset kohdat jäivät jonnekin leikkaamon
lattialle, sillä kahden tunnin filkkana "Kadonnut maailma"
on turhankin tiivis. Perheonnen liimatuubia on käytelty niin
harvakseen, että niiden tahattoman komiikan antaa
anteeksi, mutta juonen aukot pitää tarkastaa (luultavasti)
Crichtonin kirjasta. Parasta tässä leffassa oli aiempien
lajityyppien soveltaminen, etenkin "Hataria" muistuttavat
safarikohtaukset, mutta myös kannanotot Tarzan- ,
piraatti- ja katastrofileffojen perinteeseen ("Tsunami
sunrise" yhtenä nopeana vitsinä olemattomasta leffasta).
Eniten lainaa kertyi ehkä "King kong"-tarinoista, mutta
varsinainen pikalaina on käyttää Godzilla-huumoria ennen
'oikeaa' Godzilla-leffaa.
    Jokin ympyräkin sulkeutui San Diegon
satamakohtauksessa, sillä vuoden 1976 efektipalkittu
"King kong" -uusioversio oli Dino de Laurentiin tuottama.
Nyt Dino ohjasi itse...
    Goldblumin täysin turhaa läsnäoloa, pahisten
pökkelöimistä ja luonnonsuojelu-eetoksella kosiskelua sen
sijaan ei voi. Jopa efekteihin alkaa silmä olla niin tottunut,
ettei niiden vuoksi tätä filkkaa kande mennä katsomaan -
edes Hesan Bristoliin, sillä eräs hyviä oivalluksia tässä
jatko-osassa on se, että joskus pienten yksityiskohtaisten
ihmeiden joukkovoima tehoaa enemmän kuin T-rexin
rytistely viidakon omituisen ruuhkaisilla reviirirajoilla.
     Virtuaalisena elämyksenä nautin enemmän niistä
muutamasta minuutista, jotka vietin Linnanmäen
Dinolandissa. Jotain ihmetyksen iloa "Kadonnut maailma" on
kadottanut, sitä haastavaa ihmeen tuntua, miten ihmisen
ego planeetalla muuttuisi jos saurukset tosiaankin
palaisivat henkiin. Ja miten asiaan reagoisi vaikkapa
Greenpeace? Ainakin pysyttelemällä etäällä
unelmatehtaista, joille eläimet ovat vain joko sylikivoja
turreja tai autojen runtelemiseen erikoistuneita petoja.
    Kotiin polkiessa hiljennän vauhtia
eläinlääketieteellisen ja vanhan ongelman kohdalla: jos
toisin hoitoon T-rexin poikasta, niin seuraisinkohan kylttiä
"pieneläinklinikka" vai menisinkö "suureläinklinikalle"? 

--
#####################   "Silloin... meille syntyy orkideanhiljaisia tyttäriä,
    M.G. Soikkeli	 tytönkauniita poikia; heidän pitkät elinikänsä ovat
    csmaso@uta.fi 	 tulvillaan väkeviä elämyksiä ja he kuulevat hämmen-
#####################	 tyneissä sydämissään kuolleitten puhuvan." *Bezian*

Soikkelin elokuva-arkisto