===================================================
Lyhyesti: "Loisto" on sovinnainen nerotarina "voit-
tojen kautta vaikeuksiin" -ihmelapsesta, joka toi-
mii kuin isänsä virittämä soittopeli, omaa elämää
vasta vähitellen improvisoiden. Nykypäivän Mozart
herättää kysymyksiä taiteilijuudesta, joka etsii
paikkaansa, mutta musa jää vähän taustatekijäksi.
===================================================

Nyt kun Suomen vienti on taas alkanut vetää käteen
Linda Lampeniuksen muodossa, romaanitaiteen arvo on
indeksoitu 50 donaa ylöspäin ja kansan kaljaiset
kerrokset pohtivat pelkästään kiekkopelin
koreografiaa, on virkistävää katsoa luovuutta ja
lahjakkuutta, joka pulppuaa ulospäin voimalla ja
ilolla kuin elämä itse olisi löytänyt melodisen
lähteensä. "Loisto" (1996) kun ei kuitenkaan ole
sellaista elokuvaa, jossa musiikki olisi etualla
"Glenn Gould"-, "Farinelli" tai "Amadeus" -
filmatisointien tapaan, vaan tarina siitä, miten
yksilön lahjakkuus etsii reittinsä purkautua
näkyville auktoriteettien kanavointiyrityksistä
huolimatta; etsii paikkansa loistaa niille, jotka
musiikkia voivat rakastaa.
     David Helfgottin tosipohjainen elämätarina on
muutamin paikoin rasittavan "amerikkalainen"
menestyskertomus neron kohtalosta, jos kuinkakin se
etenee erityisen suvaitsevaisen ympäristön
merkitystä väheksymättä. Muutamat soittokohtaukset
korostavat jotenkin perusteettomasti Helfgottin
taituruutta, kun musiikkia itseään kuullaan niin
niukasti. Toisaalta "Loisto" käsittelee
sutjakkaasti kohtaukset, jotka olisivat jännityksen
lietsomiseen liian sopivia: toistuvat
soittokilpailut, isän väkivaltaisuus, päähenkilön
seksuaalinen epävarmuus. Esimerkiksi viittaukset
Helfgottin seksuaaliseen kehitykseen hoidetaan
viittauksenomaisesti, niin patologisesti kuin ne
liittyvätkin hänen isä-traumaansa. 
     Pahimmilaan "Loisto" on rasittavan triviaali
kertomus juutalaisen "isän laki"-ohjailun
voittamisesta. Parhaimmillaan leffa taas rinnastaa
hauskasti maailmaan leikkisästi suhtautuvien
elämäntapojen keveyden, horoskooppien ja
partituurien tulkitsemisen. Kun Helfgott neuvoo
rakkaintaan "Ask the stars, Gillian, ask the
stars", hän ymmärtää tätä paremmin kuin nainen
arvaakaan.
     Jos ihminen voi luoda persoonallista musiikkia
tai antaa tietylle sävellykselle persoonallisen
tulkinnan, eikö musiikki voisi vastaavasti luoda
ihmiselle persoonaa - etenkin sellaiselle
ihmiselle, joka ei muilla elämänalueilla löydä
vastakaikua tunteilleen tai on liiaksi
lähtökohtiensa ohjelmoima kokeakseen muutoin kuin
musiikin kautta?
      Koko lailla tuntemattoman Scott Hicksin
ohjaama "Loisto" käsittelee synkin ja optimistisin
sävyin musiikkia ei pelkkänä tunteiden tulkkina,
vaan tunteiden lähtökohtana ja kykynä - jos myöskin
ahdistuksena - levittäytyä ympäristöön musiikin
mukaisesti. Nuotit suorastaan pärskyvät kun elämän
korske riennättää, ihan sama minne.
     Rahmaninovin vaikeasta pianokonsertosta (?)
numero 3, maailman vaikeimmaksi pianokappaleeksi
(ainakin leffassa) kutsutusta, tulee soittajansa
uskon- ja elämäntunnustus, johon koko hänen ohjattu
elämänsä tähtää. Davidin mahdollisuudet jatkaa
tästä credosta eteenpäin ja ulospäin ovat kiinni
kaikista vinkeistä, joita hän on saanut uraansa
pyyteettömästi suhtautuneilta ihmisiltä; vinkkejä
elämän laveudesta ja rikkaudesta. 
     "Loiston" usko lahjakkuuteen on sitä latteampi
ja pöhömpi, mitä pidemmälle leffa etenee ja
loppukohtausten sovitushenki on samanlainen Valitut
Palat -tyylinen huipennus vammaislegendalle kuin
"Minun elämäni"-filmissä (1989). Kuka tykkää, kuka
ei; itselleni kiinnostavampaa oli
"Kauppamatkustajan kuolema"-draaman tapainen
kamppailu isäauktoriteettien kanssa.

--
############# "Tieteen suhteen elämme edelleen Neuvostoliitossa. Poliitikkojen
M.G. Soikkeli  ukaasein tänne perustetaan huippuyksiköitä, ja varmaan päämi-
csmaso@uta.fi  nisterin johtama poliittinen tiede- ja teknologianeuvosto antaa
#############  ukaasin Nobelin palkinnon myöntämisestä Suomeen." * E.H. *


Soikkelin elokuva-arkisto