====================================================
Lyhyesti: "Lone star" on westerniä, dekkaria,
kronikkaa, romanssia, etnistä dokumenttia ja perhe-
draamaa. Ehkä se on jopa liian tiivis juonten punos
texasilaisen pikkukaupungin kätkemästä salaisuudesta.
Hyvät näyttelijät ja sanoman vahvuus puhuttelevat.
====================================================


  Bartender: I'm as liberal as the next guy.
  Sheriff Sam Deeds: If the next guy is a redneck.


Kun yksi ja sama ihminen huolehtii käsikirjoituksesta, 
ohjauksesta ja leikkauksesta, on kyse joko Ö-luokan 
marginaalileffasta tai sanottavansa tuntevan 
visionistin yrityksestä täydellisesti kokoonpantuun leffaan.
Kaikkien indieohjaajien joukossa John Sayles on se vähiten
marginaalinen, jo pitkän tien kulkenut ja töitään
valitseva taiteilija, jonka leffa ei taatusti jää
yritykseksi.
     Saylesin toissaedellinen elokuva, "Taikalampi" (1992) -
seikkailufantasia "Secret of Roan Inish" (1994) ei 
ilmeisesti ole tullut Suomeen asti edes videolla -
oli kuitenkin niin suuri pettymys, että varovaisen
uteliaana menin katsomaan "Lone staria" (1996): mikä
kiehtoo suomalaisyleisöä texasilaisten punaniskojen
kronikassa? No, vaikea sanoa vieläkään, sillä
leffassa ei ollut mitään erityisen ikimuistoista ja
juonikin oli useasti nähdyn tuntuinen pikkukaupunki-
vaikenee-virallisen-tutkimuksen-alla -kähmäily, jossa
perhesuhteet ovat suttuisempia kuin Limingan
lähiössä. Ja sittenkin elokuvassa oli jotain harvinaisen 
lempeää - ja harvinaisen terävää, poliittisesti.
     Tarina on siis niin yleisinhimillinen, että sen
voisi muuttujat muuttaen siirtää vaikkapa Hämeeseen.
"Lone star" käsittelee paljon rotujen välistä
kahnausta, mutta dramatisoi kahnauksen kuitenkin
sukupolvien väliseksi jännitteeksi; saman
dramatisoivan tempun voisi toistaa Suomen oloihin
siirrettynä: vaikkapa maaseudun ja kaupungin tahi
heimojen välisestä ristiriidasta syntyy sukupolvien
kuilu, jota vallesmannin nimismiespoika sitten
selvittelee. Ja mikäs se olikaan viimevuotinen
yritelmä Kyllikki Saaren murhan tiimoilta, "Vaiennut
kylä"?
     Parasta "yksinäisen tähden" osavaltiota
kuvailevassa elokuvassa ovat näyttämöllisyyttä ja
menneen läsnäoloa korostavat panoroivat takaumat. 40
vuoden taakse viittaavat kohtaukset ovat juuri
sopivan mittaisia tarinapaloja, eivätkä mikään
harvinainen keino dekkarissa, mutta Sayles ei
kikkaile takaumilla, ei yritä syventää niillä
henkilöitään epävarmuuden hetkillä. 
     "Lone star" on jotenkin romaanin oloinen
elokuva, kun se välttää osoittamasta takauman
etäisyyttä nykypäivään: kaikki kerrottu tapahtuu
jossain määrin samana, menneisyyden murhaa
selvittävänä jatkumona. Mitään poikkeuksellisen
dramaattista ei tapahdu, vaan selitys menneisyydelle
purkautuu auki kuin filmikela; myös tarinan hahmojen
käsitysmaailmassa. Siksi kukin kolmesta
keskushenkilöstä (armeijan eversti, baaria pitävä
isoäiti ja toiminnallinen päähenkilö sheriffi) kuin
vääjäämättä tekee suuren moraalisen päätöksen
nähdessään oman menneisyytensä kokonaisuutena. Tästä
vääjäämättömyydestä ja pienin vaihein - menneisyyden
syviä ja surullisia tapahtumia näyttäessään -
etenevästä kerronnasta syntyy se optimismin tuntu,
joka jättää harvinaisen tyyntyneen olon katsojalle;
ihminen kehittyy sukupolvi sukupolvelta tutkimaan
edellisen virheet ja tekemään selkoa omistaan...
     Etnistä ympäristöä lämmittävä musiikki, hitaasti
paikallihistoriaa hahmottava dekkarijuoni ja
tapahtumien vähäisyys tuovat mieleen yhden
dekkariklassikoista, "Erään murhan anatomian" (1959). 
"Lone star" ei tietenkään ole samanlainen oikeussalidraama
kuin tuo jazzilla hiostettu klassikko, mutta
perheiden ja avioparien keskelle senkin moraalinen
dilemma keskittyy. Jos "Lone starille" ajattelee
poliittista vertailukohtaa, niin sen voisi nähdä yhtä
ehdottoman optimistisena saman aiheen käsittelynä
kuin Jack Nicholsonin tähdittämä "Raja" (1982) oli
pessimistinen.
     Armeijan liepeille sijoittuvia jenkkidekkareita
on tietysti useitakin, mutta tällä kertaa varuskunta
on lähinnä perustelu sille, millaista uraa myöten
mustaihoinenkin voi päästä korkeaan johtavaan asemaan
punaniskojen etelässä.
     Monien lempeiden ja kilttien hahmojen joukko
näyttäisi yhtä laumamaiselta kuin perinteisen
westernin pelästynyt pikkukaupunkiväki ellei joukossa
olisi yhtä liipasinherkkää roistoa. Poikkeuksellisen
örmyyn rooliin on päässyt Kris Kristoffersson ja
ikimuistoisen punaniskapaskiaisen hän hahmostaan
tekeekin. Mitähän tuumivat sellaisesta sheriffistä
Texasin leffateattereissa?
     "Lone starin" loppuratkaisua ei ole vallan
vaikea arvata, minkä vuoksi se tuntuu liian helpolta
vastaukselta leffan pitkille etnisille kysymyksille.
Onhan Sayles varsin radikaali tarinankertoja siihen
nähden, miten realistisen oloiseksi hän osaa ohjata
itse kirjoittamansa tarinan rotujen välisen epäluulon
ylittämisestä - mutta kolmen sukupolven tarina kolmen
eri rodun (valkoiset, hispaanot, mustat) kautta
kerrottuna ei meinaa mahtua edes 136 minuuttiin.
     Muiden töidensä lisäksi Sayles on näyttelijä,
joka osaa valita filmistä itselleen sopivan roolin,
tai kirjoittaa itselleen sellaisen. Näyttelijä-
valinnoissa hän näyttää olevan yhtä tarkka. Chris
Cooper, joka esitti Saylesin "Matewanissa" (1987)
mystistä ammattiliiton edustajaa, on jälleen moraalia
edustava keskipiste, jonka kasvoilla epäilys, kaipaus
ja onni esittyvät pienin muutoksin; hän ei ole Eastwoodin
kaltainen kivikasvo sheriffinä, vaan puuta ja maata,
lujaa mutta tuntevaa, kuivan maan kasvattia edustava tyyppi.
Sheriffiviran pojalleen siirtävää isää näyttelee, harvinaisen
coolin roolin vetäen, Matthew McConaughey, sama heppu joka imeltää 
valkokankaan tuoreessa "Contact"-filkassa. Kiinnostavia virityksiä
tuo Sayles saa ohjatuksi...
     "Lone starin" jälkeen Sayles näkyy ohjanneen
vielä osuuden elokuvaan "Men with Guns" (1997/II),
jossa näyttelijäkrediiteistä päätellen ollaan jälleen 
hispaanoväritteisessä etelässä.
 
--
#####################   "	
    M.G. Soikkeli	 	    
    csmaso@uta.fi 	 	   
#####################	     "

Soikkelin elokuva-arkisto