========================================================
Lyhyesti: "Negotiator" on hyvä yritys kääntää die hard 
­konsepti nurin, jopa psykologisoida sitä. Yritys venyy 
ja vanuu, toiminta katkoo draaman silpuksi, eivätkä 
ykkösnäyttelijät (Jackson ja Spacey) säteile toistensa 
avulla, vaan toisistaan riippumatta. Fiksuja kyttiä 
tollossa korruptiojuonessa; neuvottele tai kuole.
========================================================


Puhumalla itsensä kiperistä tilanteista selvittävät veijarit 
ovat tulleet amerikkalaisten kyttäleffojen valtavirtaan 
viimeistään Eddie Murphyn myötä. Ironisten repliikkien 
pudottelijoina leffasankarit ovat tietysti aina olleet omaa 
luokkaansa verrattuna rikoskirjallisuudessa esiintyviin 
kollegoihinsa, mutta toisaalta turbosuulaan leffakytän 
tausta on vahvasti kiinni dekkareissa. Elokuvassa
one-linerin merkitys _kuvaan_ sopimattomana,
hetken kirjallisen merkityksen paljastavana tokaisuna
korostuu; useimmiten väkinäisesti, kun kyse on "kioski-
leffasta" (opin tämän uudissanan eilen ja se maistuu
heti hyvältä tänä videokulutuksen aikakautena).

Erikoisiakin hahmoja näissä sanasäilän käyttäjissä on näkynyt,
milloin puheliaan pyssysankarin hahmo on esitetty suorastaan 
kuolemaa halveksuvana röyhkeänä lörpöttelijänä, joka 
vakavasti esitetyssä toimintakohtauksessa edelleen 
jatkaa puhettaan. Ainakin Bruce Willisin tähdittämä 
"Viimeinen partiopoika" oli tästä yllättävän sujuva 
esimerkkitapaus, poikkeuksellinen sovellutus Willisille 
tyypillisestä, pahisten kanssa vitseillä ja tappotöillä 
keskustelevasta sankarihahmosta.

Tämän syksyn die hard -uutuus "Negotiator" (1998) 
yrittää puolestaan yhdistää samaan 
leffaan sekä musta- että valkoihoisen jutustelijan, ja 
tehdä puheliaasta sankarista jopa uskottavamman kuin 
aikoihin on nähty. Kiinnostava yritys, onneton toteutus. 

Runsaassa vartissa "Negotiator" on 
buustannut läpi keskivertaisen epäuskottavan 
korruptiojuonen. Leffan draamallinen idea on siinä, että 
korruptiotilanteesta eteenpäin katsoja on valmis kannustamaan 
(mielessään) poliisihyvistä toimimaan rosvopahiksen 
tavoin, jotta oikeus voittaisi. "Negotiator" rakentaa 
kaapattuun tornitaloon tiheämmän tunnelman kuin 
tällaiset "sankari siirtyy lain ulkopuolelle pelastaakseen 
oikeudenmukaisuuden" ­konseptit ovat yleensä 
rohjenneet. Kun kaappauksen kohteena on nyt 
oikeustalo itse, niin anarkian alkeitahan tässä ollaan 
oppimassa! Vallankumous Chigagossa!

Tai ei sittenkään. Vaikka Samuel Jacksonin 
tähdittämä sankari on vihaisempi ja katkerampi kuin 
yksinäiset kytät näissä "petetty"-konsepteissa yleensä, 
niin leffa on enimmäkseen ihan tavallinen hiivitään & 
ammuskellaan ­tarina.

"Negotiatorin" sankarit kyllä kommentoivat, 
tavallaan, die hard ­konseptin toimivuutta, ovathan he 
kaappaustilanteiden asiantuntijoita. Elokuva myös 
luottaa normaalia die hard ­leffaa pidemmälle 
katsojansa oivalluksiin, eikä aivan kaikkia valintoja 
selitellä. Toisaalta "Negotiatorin" maailma on niin 
läpensä korruptoitunut, että sankareiden edustamalle 
moraalille ei ole kiinnekohtaa ajassa eikä paikassa. 

Miten katsoja voisi tuntea edes kutkuttavia 
ennakkoaavistuksia sankareiden puolesta, kun nämä 
ovat yhtäältä erottamaton osa kyttien valtahierarkiaa ja 
kaverihenkeä, ja toisaalta mukamas aivan poikkeuksia 
pyssymaanikkojen joukossa? "Negotiator" on kuin 
väline- ja rakennuskeskeiseksi tuotettu film noir ­leffa, 
joka epäröi esittää maailman aivan niin synkkänä kuin 
leffan lähtökohta: joutua omiensa pettämäksi.

Itse menin katsomaan tätä leffaa 
nähdäkseni, vieläkö Kevin Spacey on yhtä 
karismaattisen sähäkkä kuin aiemmissa leffoissaan
(erit. "Epäillyt" ja "L.A.Confidential". Olipa kyllä, kuin
kulkisi katsojan aavistusten tahdissa. 
Myös Jacksonin hahmo, kaikkien ihailema neuvottelija 
joka muuttuu kaikkien halveksimaksi pesänlikaajaksi, 
erottui niissä kohtauksissa, joita pitkitettiin tylsällä 
havaintopsykologialla tai lajityypin vesittävällä "noviisi 
mestarin pallilla" ­huumorilla.

Tuntuu siltä, että loppujännityksen 
väkinäinen rutistaminen on pikemminkin sääntö kuin 
poikkeus hyvälaatuisissakin action-elokuvissa, jopa 
niissä, jotka ovat kehitelleet tarinaa rauhallisesti eteenpäin. 
Ehkä se liittyy jotenkin tähtikulttiin: kuinka pitkään 
roistoa esittävien tähtinäyttelijöiden pitää pysyä hengissä 
leffan kokonaiskestosta? 

"Negotiator" arvuuttelee pitkään katsojan kanssa, kuka 
oikeastaan onkaan hyvis ja kuka pahis, mutta leffan 
pituuden venyessä voi jo alkaa tehdä liian osuvia 
päätelmiä. 

Vaikka kaksi hyvää näyttelijää on laitettu 
samaan filkkaan, niin se on pienin syy, miksi tätä leffaa 
voisi kuvitellakaan suosittelevansa. Mitä lähemmäksi 
Jackson ja Kevin Spacey tulevat toisiaan, sitä 
epävarmemmaksi käy juoni. Ehkäpä he ovat yhdessä 
liian tehokas pari osoittamaan, miten tolloja Chigagon 
tai ylipäänsä toimintaleffojen pollarit ovat? Se vaikutelma 
saa ohjaajankin säikkymään?

Liekö kaappaaminen, rakennuksen tai laivan 
tai K-junan, viimeinen juonikuvio, jolla "tavalliset" 
ihmiset saadaan sotkettua sankareiden ylevään arkeen. 
Siltä ainakin näyttää, ja tässä on yksi selitys lisää miksi 
"Negotiator" ei rohkeasta yrityksestään huolimatta 
toimi: sen ihmisistä kukaan ei elä kiinnostavaa arkea, 
eivätkä sen ihmiset ole suhteessa toisiinsa niin 
kiinnostavia, että heidän uhanalaisuutensa herättäisi 
myötäkokemusta.

Suosittelen leffaa vain niille, joidenka 
elimiä sykähdyttävät lippalakkiset hothot-miehet; 
heille tämä leffa on kuin päivä kaupunkisissinä.


--
M.G. Soikkeli
Helsingissä 1.10.1998

Soikkelin elokuva-arkisto