======================================================================
Lyhyesti: "Notre-Damen kellonsoittaja" on monella tavoin aikui-
sempaa Disney-animaatiota kuin aiemmin. Biiseistä ei ole tunnareiksi, 
eivätkä hahmot ole karikatyyreinä niin likimuistoisia kuin aiemmin, 
mutta filmi pitää paremmin otteessaan kuin  yksikään aiempi WD-
animaatio sitten "Fantasian". Hieman psykedeliaa, hieman 3D-riemua.
======================================================================

Walt Disneyn "Notre-Damen kellonsoittajassa" panoraamataide on kiertänyt 
pitkän ympyrän. Katedraalien spektaakkelimaisuus oli se visuaalisen 
nautiskelun perusta, jolle 1800-luvun panoraamamania (E. Huhtamon 
käsite) pohjasi. Elokuvan vaikutus ja halu nauttia elokuvasta 
puolestaan perustui sille visuaaliselle nautiskelulle, jota ihmiset olivat 
oppineet yhtäältä panoraamateoksiin "uppoamisesta", toisaalta 
taikalyhtyaffekteista. Alusta alkaen ääni liittyi elokuvan kollektiivisen 
kokemuksen jakamiseen, ensin säestyksenä ja myöhemmin 
ääniraidalla - aivan samoin kuin katedraalien vaikuttavuus perustui 
arkkitehtuurisen jylhyyden ja lasimaalausten lisäksi äänien 
massiivisuudelle. Lopulta meillä on nähtävänämme hyvällä Dolby-
äänellä (teatterisalista riippuen) varustettu elokuva, jonka 
keskeisimmässä roolissa on musikaaleilla täytetty teemapuisto-
katedraali; vasta elokuvan krediiteistä tajusin senkin, että Hugon 
romaanin alkuperäinen nimi viittaa pelkästään Notre-Damen 
katedraaliin, eikä suinkaan sen kellonsoittajaan.
	"Notre-Damen kellonsoittaja" herättää samoja toiveita kuin 
viimevuotinen "Pocahontas", että Disney uskaltautuisi perhefirma-
roolistaan pidemmälle ja tekemään myös K-16/18 -filmejä, joissa 
käsiteltäisiin pelkästään aikuisia aiheita animoituna äärimmilleen 
kaikessa huvittavuudessaan tai pelottavuudessaan. Esimerkiksi 
"Notre-Damesta" löytyy pahiksen mielenliikkeitä animoiva kohtaus, 
joka viittaa jo piirtäjien ambitioihin tehdä samanlaista psykedeliaa 
kuin "The Wall'in" hurjimmat jaksot.
	Harmittavinta "Notre-Damessa" on piirrosjäljen tyylillinen 
heittely, etenkin päähenkilö Esmeraldan ja taustalla hyörivän 
väkijoukon piirtämisessä. Esmeralda on saanut paljon piirteitä samasta 
lähteestä mistä äänensä, Demi Moorelta, mutta välillä hänen 
naiselliset muotonsa ovat ilmeisesti säikäyttäneet  Disneyn 
animaatioväen ja nämä ovat käyttäneet osan taidoistaan erotiikan 
häivyttämiseen, tehden tästä hahmona yksitotisemman, etenkin leffan 
loppupuolella. 

  "This Esmeralda is less a medieval Gypsy than a willful
  California teen with Joan of Arc aspirations; imagine 
  a Loire Valley Girl, a Militia Silverstone." -Time Magazine-

Edellä mainittu surrealistinen jakso, jossa Esmeralda alkaa elää 
pahiksen mielikuvituksessa, lienee Disneyn tuotannossa yksi 
virstanpylväs mitä tulee viettelevään piirrosjälkeen - toinen on 
Disneyn historiaa ja piirrospolitiikkaa kommentoiva vitsi sidekick-
gargoylin todetessa päähenkilö Quasimodolle että sinähän olet 
ihminen kun sinulla on napakin. No, sitä napaa ei koskaan näytetä, 
mutta nyt Disney sentään toteaa asian (epäsuorasti) ääneen: 
piirroshahmot on sukupuolisia olentoja.
	Elokuvan musiikista vastaavat Alan Menken ja Stephen 
Schwartz. Edellinen oli tekemässä musiikkia myös "Kaunotar ja 
Hirviöön", "Aladdiniin" ja "Pocahontasiin"; jälkimmäinen osallistui 
"Pocahontasin" sävellystyöhön. Musiikki toimii toiminnan kantajana, 
mutta parhaimmillaankin vain oopperamaiseen tapaan eli musiikki ei 
nouse missään vaiheessa omille siivilleen, eikä jää elämään leffasta 
lähtijän tunnelmiin.
	Disneyllä on selvästi ollut vaikeuksia löytää kultaista 
(=sekä dollarikkainta että piirrosesteettisintä) keskitietä aikuisten 
ihmishahmojen piirtämiseksi, puhumattakaan siitä miten 
fantasiallisesti aihetta voisi käsitellä. Toiminnallisimmat hetket 
elokuvassa ovat varsin sotkuisia, lähinnä ihmishahmojen liikkeen 
yksityiskohtaisuuden jäljittelemisessä - tai yksityiskohtien 
suttaamisessa peittoon ja vauhdin tunnelmaan keskittyen. Kun sitten 
päästään fantasiallisimpien hahmojen eli gargoyl-sidekickien 
vauhdittamiin musikaalijaksoihin, niin piirrostyön lennokkuus on yhtä 
juhlaa; siksikin, että Disneyn piirtäjätiimi lainailee ujostelematta 
aiempien leffojen (etenkin "Aladdinin" toimelias henki tulee monesti 
mieleen) parhaita ideoita.
	Elokuvan tarina toimii hyvin, vaikka ihailla täytyy niitä 
vanhempia, jotka osaavat selittää parhain päin, mistä kaikesta oli 
kysymys leffan kolmen mieshenkilön mielenliikkeissä Esmeraldan 
suhteen. Quasimodo näyttää mannerlaatan alle jääneeltä 
paavoväyryseltä, mutta on muuten symppis kuin naapurin heppu ja 
ennenkaikkea laulaa kuin poikatiimiin vetäjä; mutta entäs kun 
naapurin kehitysvammainen poikaparka ei olekaan yhtä näppärä ja 
musikaalinen kuin miehen kokoinen ja pojan näköinen Q, mitenkäs 
hänen seinällään oleviin Striptease-julisteisiin pitäisi suhtautua? 
Entäpä kapteeni Phoebus, onko hän työväenluokan esitaistelija? 
Keskiajan Pariisissa ei kylläkään näy muita yläluokan edustajia kuin 
yksi tuomari ja yksi pappi, joten vallankumouskaan ei ole kummempi 
rieha kuin Halloween-party kaupungin torilla.
	Disneyn eläväisimmät piirroshahmot ovat - yhä 
kurvikkaammaksi muuttuvien neitosten lisäksi - olleet jyrkin viivoin 
hahmoteltuja pahiksia, milloin eivät jötkäleen kokoisia ahmijoita, 
kuten "Pocahontasissa". Tuomari Frollo ei ole mitään erityisen uutta 
pahisten joukkoon, ja hänenlaisensa hahmon kautta huomaa nopeiten 
miten monta tilaisuutta karikatyyrimäiseen liioitteluun Disney jättää 
käyttämättä; korostukset tapahtuvat kuvakulmin, väri- ja valosävyin,
hyvin hienovaraisin viivalisäyksin.
	Sekä "Pocahontas" ja jopa "Lion king" (musiikkinsa 
ansiosta) olivat tunnelmaltaan mukaansa tempaavampia kuin tämä 
"Notre-Dame"-filkka, mutta toisaalta tarina on tiiviimpi kuin koskaan, 
eikä tyhjää hetkeä pääse tulemaan musikaaliosuuksissakaan. Toisaalta: 
en myöskään tavoittanut sitä sensuellia rauhan tunnelmaa, jonka olisi 
pitänyt kolahtaa viimeistään sillä perinteisellä kohdalla, jossa Disney-
leffa alkaa panoroimaan omaa kuvamaailmaansa; yleensähän nämä 
"maailman katolla" -kohtaukset ovat olleet Disney-animaatioiden 
kruunauksia, esimerkiksi "Aladdinin" öinen taikamattolento tai "Lion 
kingin" näkymät vuorelta tai "Pocahontasin" kamera-ajot kanottia 
seuraten. Nyt "maailman katolla" -motiivin sijalle tuntuvat tulevan yhä 
enemmän tietokoneella hoidetut 3D-kamera-ajot, joilla luodaan 
panoraamaan uppoamisen t unne - mutta samalla menetetään paljon 
lentokohtausten tarinallisesta ideoinnista.

--
#####################   "	
    M.G. Soikkeli	 	    
    csmaso@uta.fi 	 	   
#####################	     "

Soikkelin elokuva-arkisto